Starta och driva livsmedelsföretag
Det här behöver du känna till om ditt företag eller verksamhet ska hantera livsmedel.
De flesta livsmedelsverksamheter ska registeras hos miljökontoret. Annars kan du tvingas betala en sanktionsavgift. Använd denna e-tjänst.
- Tar du över en befintlig pizzeria, restaurang eller annan verksamhet ska även denna registreras.
- En registrering ska också göras om du byter bolagsform på din verksamhet, exempelvis från enskild firma till aktiebolag.
- Skyldigheten att registrera verksamheten gäller också om du ger bort mat.
- Mycket små och enkla verksamheter behöver inte registreras hos miljökontoret: till exempel att baka kakor till en julmarknad eller värma färdigstekta hamburgare till ett idrottsevenemang.
- Om du ska starta ett slakteri, mejeri, äggpackeri eller fiskanläggning måste du ansöka om att få verksamheten godkänd. Kontakta Livsmedelsverket för mer information.
- Livsmedelsföretag som inte har registrerat sig kan tvingas betala en sanktionsavgift på mellan 2 500 och 75 000 kronor, beroende på årsomsättning.
Miljökontoret tar ut olika avgifter, läs mer här: Avgifter och taxor - miljökontoret Öppnas i nytt fönster..
Sedan 1 januari 2023 debiteras livsmedelskontrollen i efterhand
Den 1 januari 2023 ändrades rutinerna för hur vi fakturerar livsmedelskontrollen. I stället för att betala en fast årlig avgift i förskott för kontrollen, får du din faktura efter varje kontrollbesök.
Förändringen görs för att skapa en tydligare koppling mellan det utförda arbetet och fakturan, vilket är något som livsmedelsbranschen länge har efterfrågat.
Du får fakturan efter vårt besök. Störst skillnad blir det för företag som inte får besök varje år. Med de nya rutinerna betalar de hela kontrollavgiften i samband med att kontrollen faktiskt görs, i stället för att betala en mindre summa varje år, även de år när inga kontroller görs.
När vi planerar våra kontroller utgår vi från verksamhets storlek och den riskklassning för verksamheten som du tidigare fått beslut om. Du betalar för den tid vi totalt lägger ned på kontrollen. Det är alltså inte bara själva besöket som kostar utan även tiden för förberedelser och efterarbete som att skriva kontrollrapporter och eventuella beslut om åtgärd. Om vi hittar avvikelser behöver de följas upp. Du debiteras då extra för den uppföljande kontrollen.
Sanktionsavgift om du inte registrerat din verksamhet eller anmält byte av ägare
Livsmedelsföretag är skyldiga att registrera sin verksamhet hos kommunen. Livsmedelsföretag som inte har registrerat sig måste betala en sanktionsavgift på allt från 2 500 till 75 000 kronor, beroende på årsomsättning.
För att undvika avgiften är det viktigt att ni registrerar er hos miljökontoret innan ni startar eller om verksamheten byter ägare. Detta gäller även om samma ägare betyder bolagsform, exempelvis från enskild firma till aktiebolag.
En anläggning eller lokal där livsmedel hanteras måste uppfylla kraven som ställs i livsmedelslagstiftningen. Kraven gäller till exempel hygien, utrustning, ventilation och att hålla isär rent och smutsigt. Därför är det viktigt att du kontrollerar din lokal innan du påbörjar din livsmedelsverksamhet. Det gäller även om du ska bygga nytt eller bygga om.
Det är du själv som är ansvarig för att se till att du producerar eller serverar livsmedel som är säkra att äta. Lagstiftningen ställer inga krav på exakt hur du ska utforma din livsmedelslokal. Det viktiga är att du visar att du kan upprätthålla god hygien.
Du måste också ha rutiner för att kunna veta vart dina livsmedel kommer ifrån, så kallad spårbarhet. Skickar du livsmedel till andra livsmedelsföretag måste du också ha rutiner för att veta vart du skickar dina livsmedel.
Det är också ditt ansvar att veta vad maten innehåller och kunna svara på frågor om maten exempelvis innehåller allergener. Om din verksamhet hanterar förpackade livsmedel eller själv packar och märker livsmedel är du ansvarig för att märkningen på förpackningen är korrekt.
Här kan du läsa mer om lagstiftning och regler Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Som verksamhetsutövare måste du ha kunskap om de regler som gäller för just din verksamhet. Det är din skyldighet att se till att konsumenterna får säkra livsmedel som är korrekt märkta och möjliga att spåra.
Därför ska du själv upprätta rutiner för att kontrollera så att verksamheten alltid uppfyller de krav som ställs i livsmedelslagstiftningen och annan aktuell lagstiftning. Detta kallas egenkontroll.
Så upprättar du rutiner för egenkontroll
Dina rutiner för egenkontroll utformar du själv, det är målet som är det viktiga: att de livsmedel du säljer eller serverar uppfyller lagkraven på säkerhet, spårbarhet och märkning.
Du har alltså relativt stor frihet att utforma rutinerna för egenkontroll utifrån verksamhetens förutsättningar. Det miljökontorets livsmedelsinspektörer tittar på när vi kommer på tillsynsbesök är om dina rutiner är tillräckliga för att du ska kunna följa livsmedelslagstiftningen.
Punkter som ofta finns med i egenkontrollen är till exempel rutiner för rengöring, personalens utbildning, temperaturövervakning och en hel del annat.
Läs mer om hygien och egenkontroll på Livsmedelsverkets hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Riskanalys av din verksamhet
För att producera säkra livsmedel måste du veta vilka risker som finns i din livsmedelsverksamhet och kunna identifiera de steg i tillverknings-, serverings- eller försäljningsprocessen där det finns risk för att maten inte blir säker. Du måste ha rutiner och tillvägagångssätt som förebygger, eliminerar eller reducerar de identifierade farorna i din livsmedelsverksamhet.
För varje råvara och för varje tillverkningssteg måste du göra en faroanalys och upprätta rutiner för hur din verksamhet ska hantera riskerna och vad ni ska göra om det skulle bli problem någonstans. Detta kallas HACCP-arbete, Hazard Analysis and Critical Control Points.
Den som är ansvarig för HACCP i din verksamhet ska vara utbildad inom området.
Läs mer om HACCP på Livsmedelsverkets hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Livsmedelsinspektörernas besök kan vara både föranmälda och oanmälda. Vi kontrollerar inte bara restauranger utan även verksamheter som äldreboenden, butiker och livsmedelsdistributörer.
Innan kontrollen
Vårt arbete börjar på kontoret. Vi tittar till exempel på hur det sett ut i din verksamhet tidigare och vilka risker som finns med just den typ av verksamhet som du bedriver. Vi gör också administrativa förberedelser inför besöket.
Oftast kommer vi oanmälda. Men om vi bedömer att det är nödvändigt för att inspektionen ska kunna genomföras kan vi boka en tid med dig innan vi kommer.
På plats hos dig
Vi börjar alltid med att prata igenom upplägget för inspektionen med dig som är ansvarig på plats. Oftast kan vi ha specifika saker vi ska titta på, som temperaturhållning, rengöring eller andra aspekter av din verksamhet.
Därefter går vi, antingen tillsammans med dig eller på egen hand, runt i din lokal och tittar på hur det ser ut. Vi mäter till exempel temperaturen i kylar, tittar på hur du förvarar råvaror och att du använder godkända kärl. Vi kan också titta på rutinerna för hygien, till exempel att det finns möjlighet för personalen att tvätta händerna.
Vi tittar också på att du och din personal har koll på vilka varor som finns i kylar och andra förvaringsutrymmen och att ni vet var varorna kommer ifrån och när de måste kastas.
Även om vi kommer på besök utan att ha bokat tid är du skyldig att låta oss utföra vår kontroll, oavsett om det till exempel är mycket folk på plats eller liknande.
Vi berättar alltid för dig vad vi sett under vår inspektion och du får en kontrollrapport efter besöket. I kontrollrapporten står det till exempel om vi hittat några avvikelser och vilka avvikelser det i så fall handlar om. Om vi hittar avvikelser i din verksamhet fattar vi alltid ett beslut om krav på åtgärder, ett så kallat föreläggande. Vi följer sedan upp om avvikelserna åtgärdats genom en uppföljande kontroll.
Efter besöket
Efter kontrollbesöket startar vårt efterarbete. Vi dokumenterar besöket och skriver en inspektionsrapport som diarieförs och arkiveras. Inspektionsrapporterna är offentliga och vem som helst kan begära ut dem. Vi skickar också en kopia till dig.
När kontrollen är avslutad skriver vi ett avgiftsbeslut och debiterar dig för den tid kontrollen har tagit. Tiden som debiteras omfattar förberedelser inför kontrollen, tid för kontroll, granskning, begäran om kompletteringar och bedömning samt administrativt efterarbete som att rapportera kontrollen och att skriva en kontrollrapport.
Om vi har hittat avvikelser som varit så pass allvarliga att vi måste göra ett uppföljande besök hos dig innan nästa ordinarie kontroll gör vi en sådan kontroll relativt snart, oftast inom ett par veckor efter du mottagit vårt beslut om åtgärder.
En livsmedelskontroll som ursprungligen inte var planerad kallas för uppföljande kontroll. Du måste betala för den extra tid det tar att för oss att följa upp att du åtgärdat de avvikelser du haft i din verksamhet.
Timtaxan för uppföljande kontroll är detsamma som för den årliga kontrollavgiften. Den aktuella timtaxan hittar du här. Öppnas i nytt fönster.
Tiden för den uppföljande livsmedelskontrollen avser liksom den planerade kontrollen förberedelser inför kontrollen, tid för kontroll, granskning och bedömning samt administrativt efterarbete som att rapportera kontrollen och att skriva en kontrollrapport.
Om ditt företag vill erbjuda hemleverans av mat är det viktigt att skydda livsmedlen och säkerställa säker hantering även under transporten. Här är några punkter som är viktiga att komma ihåg:
- Maten ska vara packad eller omsluten på ett sätt så att den skyddas mot kontaminering (förorening).
- Ta hänsyn till variationer i utomhustemperaturen. Den får inte leda till att livsmedel transporteras i för hög eller för låg temperatur. Vid kortare transporter kan det för varm mat räcka med en värmeisolerande väska och för kall mat en isolerad låda med kylklamp.
- Livsmedelsverksamheten ska alltid kunna svara på frågor om matens innehåll. Du behöver särskilt säkerställa att du kan återge allergener korrekt till din kund.
- Ett företag som fraktar livsmedel kontinuerligt och organiserat är att betrakta som livsmedelsföretag och får inte lov att bedrivas utan att först ha anmält verksamheten till miljökontoret.
Även om du ska ha en tillfällig livsmedelsverksamhet, alltså något som inte är återkommande men som ska finnas i tre, eller fler dagar i följd måste du registrera den hos miljökontoret i förväg innan den startar.
Tänk på att även förberedelsetiden räknas in i dessa dagar.
Från den 1 januari 2024 ska du som säljer snabbmat och dryck i engångsmatlåda eller engångsmugg kunna erbjuda kunden att i stället få maten och drycken serverad i en återanvändbar matlåda och mugg. Locken ska också vara återanvändbara.
Varför införs kravet?
De nya reglerna syftar till att minska förbrukningen och nedskräpningen av engångsartiklar. Målsättningen är att förbrukningen av engångsprodukter, i form av muggar och matlådor, ska ha minskat med 50 procent i Sverige till år 2026 jämfört med 2022. De återanvändbara matlådorna och muggarna ska ingå i ett rotationssystem så att de kan användas igen.
Vilka försäljningsställen omfattas?
Du som serverar dryck eller snabbmat i fler än sammanlagt 150 engångsmatlådor och engångsmuggar per dag. Från och med år 2026 sänks gränsen till 75 matlådor och muggar per dag.
Vilken typ av material omfattas?
Matlådor och muggar helt i plast eller sammansatt av fler än ett material, av vilka ett kan vara plast. Undantaget från kravet är förpackningar som enbart består av papper eller kartong som inte har modifierats kemiskt på ett sätt som fördröjer nedbrytningen.
Vad räknas som snabbmat?
Snabbmat är mat som är avsedd att ätas ur förpackningen och är färdig att ätas utan ytterligare tillagning av konsumenten, såsom uppvärmning eller annan beredning. Snabbmat är avsedd att ätas direkt antingen på försäljningsstället eller annan plats.
Välj rätt material
Välj de återanvändbara matlådor och muggar som har minst negativ påverkan på miljö och människors hälsa.
Informera dina kunder
På försäljningsstället ska konsumenter få information om vilken miljöpåverkan som användningen av engångsmatlådor och engångsmuggar ger, fördelarna med en minskad förbrukning och vilka alternativ till engångsprodukter som finns.
Undvik sanktionsavgift
Det är miljönämnden som har ansvar för tillsyn i fråga om hur bestämmelserna om att erbjuda återanvändbara matlådor/muggar uppfylls. Om du inte följer reglerna riskerar du att behöva betala en sanktionsavgift. Sanktionsavgiften beslutas av miljönämnden.
Vill du veta mer?
Information om vägledning kring kraven finns på Livsmedelsverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och Naturvårdsverket. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kontakt
Miljökontoret
Telefon: 060-19 11 90
E-post: miljonamnden@sundsvall.se
Adress: Sundsvalls kommun, 851 85 Sundsvall
Mina sidor och e-tjänster
Logga in för att följa upp dina ärenden och ta del av de e-tjänster som Sundsvalls kommun har att erbjuda. Du loggar in med e-legitimation i form av bank-id eller mobilt bank-id. Om du saknar e-legitimation kan du beställa det via din bank eller Skatteverket.
Om e-legitimation, Skatteverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
E-tjänster för Näringsliv och arbete
- Anmälan om försäljning och servering av folköl Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Anspråk på företrädesrätt till återanställning vid Sundsvalls kommun Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om medfinansiering av evenemang och möten Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Beställning arbetsgivarintyg Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Beställning av uppdrag till Inköpsenheten Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Beställning tjänstgöringsintyg Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ett Sundsvall för alla Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Försäljning av elektroniska cigaretter och påfyllnadsbehållare - anmälan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Intresseanmälan räddningstjänstpersonal i beredskap (RiB) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Rapportera brister i tillgänglighet på sundsvallenergi.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Registrering av livsmedelsanläggning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Servering av alkoholdrycker Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Tillstånd för försäljning av tobaksvaror - ansökan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Tipsa om brister i handeln med tobak, e-cigg och folköl Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ändring eller avslut av tillståndspliktig försäljning av tobaksvaror - anmälan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster