Servicegarantier till företag
Sundsvalls kommun har ambitionen att erbjuda Sveriges vassaste servicegaranti till företag.
Målet med de sex olika garantierna är att minska byråkratin, öka servicekvaliteten och effektivisera ärendehandläggningen på de kommunala förvaltningarna. Det kan gälla till exempel ansökningar om bygglov och serveringstillstånd.
Sundsvalls kommuns sex servicegarantier till företag
Du som kontaktar Sundsvalls kommun med ett ärende som berör flera förvaltningar eller bolag kan behöva hjälp med samordning. Då finns möjligheten till ett så kallat samordningsmöte med hjälp från en koordinator. Mötet hålls inom 14 dagar från att du kommit in med ärendet. Snabbt och bra!
Sundsvalls kommun lovar:
- att erbjuda dig en koordinator som samordnar ditt ärende/projekt mellan berörda förvaltningar och bolag.
- att koordinatorn inbjuder till ett möte mellan berörda parter inom två veckor.
- att du får en tidplan för ditt ärende som beskriver hanteringen inom kommunens förvaltningar och bolag.
- att vi följer ditt ärende tills samtliga beslut inom kommunen är klara.
Företagarens ansvar:
- är att ta kontakt i så tidigt skede som möjligt med Sundsvalls kommun även om ärendet/projektet är i planeringsstadiet.
- är att begära ett tidigt samordningsmöte.
- är att förbereda en presentation av ärendet/projektet.
- är att du tar del av information gällande ”tillstånd, regler och tillsyn” som finns på kommunens webbplats www.sundsvall.se Länk till annan webbplats..
Kontakt
Laila Bergström, Service-och processkoordinator
E-post: laila.bergstrom@sundsvall.se
Telefon: 072-147 14 72
Om kommunen inte håller vad de lovar
Om du har begärt men inte fått ett samordningsmöte inom två veckor kommer du att kontaktas och få en förklaring och en ursäkt från kommunens högsta ledning.
Hit vänder du dig om det inte fungerar
Jonas Walker, kommundirektör
Telefon: 060-19 14 45
E-post: jonas.walker@sundsvall.se
När du startar en livsmedelsanläggning ska du anmäla det till Miljökontoret som i de flesta fall kommer att göra ett första kontrollbesök. Det som bedöms är kunskap i livsmedelshygien, rutiner för egenkontroll och att lokalen med dess utrustning är ändamålsenlig. Vi vet av erfarenhet att långa väntetider för ärenden kan skapa problem för en företagare som vill komma igång. Därför finns en servicegaranti som snabbar upp jobbet. Om Miljökontoret bedömer att du inte behöver något första kontrollbesök får du meddelande om detta i samband med registreringen.
Kom ihåg att det ej är tillåtet att starta en livsmedelsverksamhet innan du har gjort en anmälan om registrering. Kontakta Miljökontoret om du är osäker på om din verksamhet behöver registreras.
Sundsvalls kommun lovar:
- att du får en bekräftelse om att de har registrerat din livsmedelsanläggning inom 14 dagar efter att de fått din anmälan.
- att du får ett första kontrollbesök inom två månader efter det startdatum du har angett.
- att hjälpa dig att hitta kunskap om hur du når lagstiftningens mål, både innan och efter din registrering. De kan också titta på ritningar över lokalen och diskutera sortimentet.
- att du som har kontakt med kommunen ska möta en kunnig och engagerad personal, som respekterar dig, dina synpunkter och önskemål.
Företagarens ansvar:
- se till att Miljökontoret får en komplett anmälan senast 14 dagar innan du startar din livsmedelsanläggning. För att servicegarantin ska gälla måste du ange ett startdatum.
- ha grundläggande kunskap i livsmedelshygien.
- se till att lokalen är ändamålsenlig.
- ha en fungerande egenkontroll.
Kontakt
Telefon: 060-19 11 90
E-post: miljonamnden@sundsvall.se
Adress: Miljökontoret, Sundsvalls kommun, 851 85 Sundsvall
Om Sundsvalls kommun inte håller vad de lovar
det tar längre tid än två månader mellan ditt startdatum och Miljökontorets kontrollbesök ska du få ett besked om när Miljökontoret kommer och orsaken till att ditt ärende tar längre tid än lovat. Sundsvalls kommun kommer att ersätta dig med ett belopp som motsvarar avgiften för registrering.
Hit vänder du dig om det inte fungerar
Kristin Eriksson, miljödirektör
Telefon: 060-19 25 74 • E-post: kristin.eriksson@sundsvall.se
Som företagare i Sundsvalls kommun omfattas du av servicegarantier. Det innebär att du som har kontakt med Sundsvalls kommun ska möta en kunnig och engagerad personal som hanterar ditt ärende professionellt. Medarbetare inom Sundsvalls kommun ska vara tillgängliga för att lämna upplysningar, ge vägledning och råd, besvara frågor och hjälpa dig tillrätta.
Vidare ska ett gott värdskap erbjudas med en jämställd och likvärdig service. Du är alltid välkommen att kontakta kommunens politiker och tjänstemän. Kommunens mål är att du ska kunna nå oss lätt och bli väl bemött. Vi strävar efter att uttrycka oss vårdat, enkelt och begripligt. Du är viktig för oss och vi vill att du får svar på dina frågor snabbt och smidigt och att ditt ärende handläggs skyndsamt. Det vinner vi alla på!
Sundsvalls kommun lovar:
- att du kan kontakta kommunen dygnet runt via antingen röstbrevlåda, e-post, olika e- tjänster eller via kommunens webbplats www.sundsvall.se Länk till annan webbplats..
- att du får svar på brev och e-post inom sju dagar. Behöver vi längre tid på oss, meddelar de dig vem som handlägger ditt ärende och hur lång tid det kommer att ta.
- att försöka ta emot besök av dig på tider som passar dig.
- att erbjuda dig som företagare en koordinator som samordnar ditt ärende mellan berörda förvaltningar om det behövs, när du söker tillstånd som berör fler förvaltningar och bolag. Koordinatorn bjuder då in till ett så kallat samordningsmöte mellan berörda parter inom två veckor.
Om Sundsvalls kommun inte håller vad de lovar
Under varje servicegaranti finner du uppgifter om vart du kan vända dig om du har synpunkter på hantering eller bemötande.
Hit vänder du dig om det inte fungerar
Jonas Walker, kommundirektör
Telefon: 060-19 14 45
E-post: jonas.walker@sundsvall.se
Sundsvall är en av Sveriges krogtätaste städer och den expansiva restaurangnäringen kommer in med många ärenden till kommunen. Sundsvalls kommun erbjuder en servicegaranti som stödjer en snabb och professionell hantering av serveringstillstånd för alkohol.
Sundsvalls kommun lovar:
- en samrådsträff när du lämnar in din ansökan, om du önskar det. Där går ni igenom din ansökan och uppskattar hur lång tid det kan ta att få ett beslut.
- att fatta beslut inom 8 veckor, från det att fullständiga ansökningshandlingar har lämnats in, när det gäller mer omfattande ansökningar om stadigvarande och tillfälliga serveringstillstånd till slutna sällskap och till allmänhet.
- att fatta beslut inom 4 veckor, från det att fullständiga ansökningshandlingar har lämnats in, när det gäller enklare ansökningar, som tillstånd till slutna sällskap och till allmänhet upp till 3 dagar med serveringstid till längst 01.00.
- att besvara dina frågor så långt det är möjligt, så att din verksamhet uppfyller alkohollagens krav.
- att besvara dina förfrågningar inom två arbetsdagar.
- att meddela beslut och utfärda tillståndsbevis senast dagen efter beslutet.
Företagarens ansvar:
- att lämna in fullständiga ansökningshandlingar enligt anvisning:
- att betala ansökningsavgift vid ansökningstillfället.
- att avlägga godkänt kunskapsprov enligt alkohollagen innan ansökan behandlas.
- att lämna in aktuella kontaktuppgifter så att de kan nå dig under hela utredningstiden.
Kontakt
Alkohol- och tobaksenheten
E-post: alkohol&tobaksenheten@sundsvall.se
Telefon: 060-19 18 60
Om Sundsvalls kommun inte håller vad de lovar
Om kommunen inte fattar beslut inom den tidsram som beskrivs i deras löften och förseningen beror på tillståndsenhetens handläggning återbetalas 50 procent av ansökningsavgiften.
Hit vänder du dig om det inte fungerar
Annika Backström, verksamhetsansvarig, 060-19 10 86
E-post: annika.backstrom@sundsvall.se.
Alternativt: Sundsvalls kommun växel
Telefon: 060-19 10 00
E-post: IAN@sundsvall.se
Brev till: Alkohol- och tobaksenheten, Individ- och arbetsmarknadsförvaltningen, Sundsvalls kommun, 851 85 Sundsvall.
Bygglov krävs för nya byggnader, tillbyggnader eller om du ska använda hela eller delar av byggnaden på ett nytt sätt. Det krävs också bygglov för andra åtgärder som till exempel skyltar, upplag och master. Du ska få bygglov för en åtgärd om du uppfyller kraven i plan- och bygglagen (PBL). Ansökningar om bygglov kan dock vara komplexa ärenden och beröra många förvaltningar. För att hjälpa företag att kunna överblicka ärendet och hålla tempot uppe på processen finns en servicegaranti.
Servicegarantin gäller inte ärenden som beslutas av stadsbyggnadsnämnden. Innan du får sätta igång krävs ett startbesked. Du kan läsa mer om detta på kommunens hemsida eller ta kontakt med dem enligt nedan.
Sundsvalls kommun lovar:
- att snabbt meddela dig om de saknar något i din ansökan.
- att vid behov ordna ett möte med alla inom kommunen som berörs av din ansökan.
- direkt återkoppling om allt viktigt som händer med din ansökan.
- bygglov inom fyra veckor.
Företagarens ansvar:
- att lämna fullständiga ansökningshandlingar, (för vidare information se sundsvall.se Länk till annan webbplats.).
- att ansökan ska överensstämma med detalj- och fastighetsplan.
- att inte bygga närmare än 4,5 meter från fastighetsgräns.
- att uppfylla kraven enligt plan- och bygglagen 2 kap. 6 § första stycket 1 och 5, 6 § tredje stycket,8 och 9 §§ och 8 kap.1–3, 6, 7, 9–13,17 och 18 §§.
- din ansökan inte ska beröra någon grannfastighet eller i övrigt kräva någon annan myndighets eller instans godkännande eller tillstånd.
Kontakt
Telefon: 060-19 13 11 vardagar 08.00–09.00 och 13.00–14.00 (vardag före helgdag 08.00–09.00). Vill du vara säker på att få träffa en viss person måste du boka tid. E-post skickar du till bygglov@sundsvall.se
Om Sundsvalls kommun inte håller vad de lovar
Du får 50 procents reduktion av bygglovsavgiften om du inte får bygglov inom fyra veckor. På sundsvall.se Länk till annan webbplats. finns den information och de blanketter du behöver. Bygglovsavdelningen hjälper dig gärna om du har frågor om ansökan och med information kring andra tillstånd eller klartecken som behövs för ditt bygge. De kan också upplysa dig om ungefär vad ditt bygglov kommer att kosta.
Hit vänder du dig om det inte fungerar
Susanne Klockar, tf. avdelningschef bygglovsavdelningen
Telefon: 060-19 13 64
E-post: susanne.klockar@sundsvall.se
Miljöbalken är en lag vars syfte är att skydda människors hälsa och miljö. När du ska starta eller utveckla en verksamhet så behöver den därför uppfylla miljöbalkens krav. När vi har fått din anmälan, kan kommunen behöva ytterligare uppgifter från dig. När din anmälan är komplett får du ett meddelande från dem. Du kan starta din verksamhet tidigast sex veckor efter att din anmälan är komplett, förutsatt att verksamheten uppfyller miljöbalkens krav. Miljökontoret granskar din anmälan och de uppgifter du lämnar. De kommer också att ta in synpunkter från Länsstyrelsen och andra som kan vara berörda. Om det behövs ger de dina grannar möjlighet att lämna synpunkter.
Anmälningsplikten omfattar vissa verksamheter som påverkar miljö och hälsa. Det innebär att det är förbjudet att starta en verksamhet innan du har lämnat en komplett anmälan till Miljökontoret. Exempel på verksamheter är tryckeri, bensinstation, upplag av massor och avfall, skola, bassängbad och tatuerare. Reglerna finns i miljöbalkens kapitel 9 paragraf 6 samt förordningen om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd (1998:899), paragraferna 21 och 38. Kontakta Miljökontoret om du är osäker på om din verksamhet är anmälningspliktig. När de hanterar din anmälan ska de utgå från dina behov och intressen inom ramen för lagstiftningens möjligheter.
Sundsvalls kommun lovar:
- att hjälpa dig att hitta kunskaper för hur din verksamhet ska uppfylla miljöbalkens krav.
- att du ska få ett meddelande från Miljökontoret när de har fått alla uppgifter som behövs och din anmälan är komplett.
- att Miljökontoret beslutar om din anmälan så fort det är möjligt och senast inom sex veckor.
Företagarens ansvar:
- är att se till att Miljökontoret får en komplett anmälan som innehåller beskrivning av din verksamhet, ritningar, tekniska beskrivningar och de uppgifter som behövs för att bedöma hur din verksamhet påverkar miljö och hälsa. Använd Miljökontorets blanketter som finns på sundsvall.se Länk till annan webbplats. och hos Miljökontoret.
Kontakt
Telefon: 060-19 11 90
E-post: miljonamnden@sundsvall.se
Adress: Miljökontoret, Sundsvalls kommun, 851 85 Sundsvall
Om vi Sundsvalls kommun håller vad vi lovar
Om Miljökontoret inte beslutar inom sex veckor från det att din anmälan är komplett ska du få ett besked om när du kommer att få beslutet och orsaken till att ditt ärende tar längre tid än lovat. Dessutom kommer kommunen att minska avgiften för arbetet med din anmälan med 50 procent.
Hit vänder du dig om det inte fungerar
Kristin Eriksson, miljödirektör
Telefon: 060-19 25 74
E-post: kristin.eriksson@sundsvall.se
Kontakt
Laila Bergström
Service-och processkoordinator, kommunstyrelsekontoret
Tel: 070-818 09 03
laila.bergstrom@sundsvall.se
Mina sidor och e-tjänster
Logga in för att följa upp dina ärenden och ta del av de e-tjänster som Sundsvalls kommun har att erbjuda. Du loggar in med e-legitimation i form av bank-id eller mobilt bank-id. Om du saknar e-legitimation kan du beställa det via din bank eller Skatteverket.
Om e-legitimation, Skatteverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
E-tjänster för Näringsliv och arbete
- Anmälan om försäljning och servering av folköl Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Anspråk på företrädesrätt till återanställning vid Sundsvalls kommun Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om medfinansiering av evenemang och möten Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Beställning arbetsgivarintyg Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Beställning av uppdrag till Inköpsenheten Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Beställning tjänstgöringsintyg Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ett Sundsvall för alla Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Försäljning av elektroniska cigaretter och påfyllnadsbehållare - anmälan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Intresseanmälan räddningstjänstpersonal i beredskap (RiB) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Rapportera brister i tillgänglighet på sundsvallenergi.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Registrering av livsmedelsanläggning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Räddningstjänsten - ansökan tillsvidareanställd brandman och sommarvikariat 2025 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Servering av alkoholdrycker Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Tillstånd för försäljning av tobaksvaror - ansökan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Tipsa om brister i handeln med tobak, e-cigg och folköl Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ändring eller avslut av tillståndspliktig försäljning av tobaksvaror - anmälan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster