Personligt ombud
Har du ett långvarigt psykiskt funktionshinder? Har du kört fast mellan olika instanser och myndigheter? Har du tappat kontrollen över ditt liv? Då kanske ett personligt ombud kan hjälpa dig.
Personligt ombud är ett stöd för dig med psykisk funktionsnedsättning. Vi jobbar för att du ska få ta del av samhällets utbud av till exempel vård, stöd och service på samma villkor som alla andra. Vårt stöd är gratis och frivilligt.
Hur ansöker jag om personligt ombud?
Du kan ringa eller skicka e-post till oss. Du hittar våra kontaktuppgifter längst ner på sidan under:
Någon annan kan hjälpa dig att förmedla kontakten, men huvudsaken är att det är du som önskar personligt ombud och uttrycker det som en egen önskan.
Vad gör ett personligt ombud?
Personliga ombud stöttar dig som upplever att du behöver extra stöd, vård och service för att vardagen ska fungera. Ombuden kan bland annat hjälpa till med att:
- kartlägga vård- och servicebehov.
- samordna insatser och bygga upp nätverk.
- vara ett stöd i kontakten med myndigheter.
- ge förslag och inspiration till förändring.
Personligt ombud är en fristående verksamhet, det betyder att vi inte är någon insats från socialtjänsten, sjukvården eller någon annan myndighet. Vi ersätter inte andra yrkesgruppers insatser, som till exempel god man, individstöd, kontaktperson, personal från psykiatrin eller liknande.
Vem kan få ett personligt ombud?
Personligt ombud vänder sig till dig med långvarig psykisk funktionsnedsättning som skapat hinder till att få tillgång till samhällets utbud av vård, stöd och service. Du ska vara över 18 år och:
- ha ett sammansatt behov av vård, stöd, service och sysselsättning.
- ha behov av kontakt med flera myndigheter.
- ha en egen vilja till förändring och delaktighet.
- inte befinna dig i ett aktivt missbruk.
När du ansöker om att få ett personligt ombud bedömer vi:
- om du hör till målgruppen.
- hur eventuella insatser kring dig ser ut.
- vilket nätverk som finns runt dig.
Personliga ombud har rätt att göra egna prioriteringar. Viktiga skäl är bestämda av vår ledningsgrupp och innebär att du är prioriterad om du:
- är ensamstående med barn.
- är ung, i åldern 18–25 år.
- står utan stöd från socialtjänst eller psykiatri.
Frågor och svar om personligt ombud
Vi hjälper dig att få det stöd och den service du har laglig rätt till. Det kan till exempel vara:
- Guidning i kontakten med olika myndigheter. Vi kan till exempel hjälpa dig att tolka ett beslut eller stöd i hur du fyller i en ansökan.
- Stöd i kontakten med sjukvården
- Reda ut svårigheter i kontakt med olika myndigheter.
Vi har ett lösningsfokuserat arbetssätt.
Så här kan det gå till:
- Vid de första träffarna skapar vi en bild om hur du upplever ditt liv.
- Vi gör en handlingsplan utifrån dina behov och önskemål.
- Vi brukar koncentrera oss på att ha ett mål i sänder.
- Vi har ett gemensamt mål att arbeta för, men det är du som klient som avgör vilket mål du ska nå. Det behöver inte vara stora "saker" utan vi tycker att det är bättre att ta små steg.
- Tillsammans hittar vi de lösningar som passar just dig.
- Vi kan hjälpa och stötta inför och under möten med andra myndigheter om du önskar det
- Vi företräder inte någon och för inte någons talan, vi ger hjälp till självhjälp
Nej, du kontaktar oss utan remiss.
Ja, du som anhörig kan kontakta oss för att få information om vad vi kan erbjuda. Men du kan inte ansöka om Personligt ombud åt din anhörig. Du kan förmedla kontakten, men personen som önskar Personligt ombud måste uttrycka det som en egen önskan.
Ja, vi har tystnadsplikt.
Nej, vi kan träffas var som helst. Det behöver inte vara på vårt kontor.
Nej, vi för inga journaler. Men ditt ärende finns i minnesanteckningar hos oss. När du sedan fått den hjälp du behöver och vi avslutar ditt ärende finns dina minnesanteckningar kvar i tre månader. Sedan raderas dem.
Ja, det kan du. Efter slutfört uppdrag avslutas kontakten, men du har möjlighet att söka stöd igen om nya behov uppstår.
Tiden varierar och beror på hur länge du behöver stöd. Uppdraget som Personligt ombud är slutfört när målet i handlingsplanen är uppnått.
Nej, vi är fristående från myndigheter och arbetar endast på uppdrag av klienten.
Om vi inte är överrens
Det finns ingen lagstadgad rättighet att få personligt ombud och du kan därmed inte överklaga till förvaltningsdomstol om du nekas denna insats. Kommunerna har alltså möjlighet, men inte skyldighet att erbjuda stöd av personligt ombud.
Har du en diagnos som ger rätt till stöd inom LSS kan du söka rådgivning och personligt stöd via Region Västernorrland.
Mer information och annat stöd
- Kontakt Sundsvall (hjälp att hitta rätt, fylla i ansökan om exempelvis ekonomiskt bistånd) (sundsvall.se)
- Statens servicecenter (stöd i kontakt med Arbetsförmedlningen och Försäkringskassan) (statenssc.se)
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Ansök om LSS insatser (sundsvall.se)
- Behöver du en god man eller förvaltare (sundsvall.se)
- För dig som har god man eller förvaltare (sundsvall.se)
- Sök psykiatrisk vård i Region Västernorrland (rvn.se)
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Hjälplinjen - Nationell stödlinje för psykisk hälsa (hjalplinjen.se)
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Personligt ombuds nationella hemsida
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Råd om psykisk hälsa - 1177 Vårdguiden
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kontakt
Catrine Nordlund
Personligt ombud
Telefon: 060-19 84 35, 070-374 01 77
E-post: catrine.nordlund@Sundsvall.se