Scenkonstarrangemang för förskola och grundskola
Sundsvalls Kulturskola har i uppdrag att arrangera scenkonst för barn och elever i Sundsvalls kommuns förskolor och grundskolor.
Detta görs enligt en fördelnings- och rättviseprincip för olika åldrar och skolor emellan. Oftast kommer eleverna till teaterkvarteren eller annan spellokal i Sundsvall. Ibland ges föreställningar hemma på den egna förskolan eller skolan. Vårt mål är att öka samverkan mellan förskola och skola, Sundsvalls Kulturskola och kulturlivet.
Skolkulturombud
Vi vänder oss till skolkulturombuden på förskolor och skolor med en inbjudan till en föreställning. Ombudens uppgift är svara ja eller nej inom angiven tid på erbjudandet för att så många elever som möjligt ska få tillgång till utbudet och att publikplatserna fylls.
VAD HÄNDER EGENTLIGEN I NORDISKA KAMMARORKESTERN?
Nordiska Kammarorkestern, F-klass, hela terminen
Eleverna kommer till Tonhallen och träffar först producenten som berättar om vad en orkester är. De får lära sig de olika instrumenten och vad en konsert är för något. Sedan är det dags att gå in i konsertsalen och möta musikerna och deras instrument. Besöket avslutas med att eleverna lyssnar en liten stund när hela orkestern spelar. Ett litet smakprov på hur ett besök kan gå till hittar du här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
GIRAFFENS ABC
Kompani Giraff, 5-åringar, september
Giraffens ABC utspelar sig i en fantasieggande alfabetsateljé, där två cirkuskonstnärer fått det halsbrytande uppdraget att ta sig igenom alfabetets 29 bokstäver på bara 35 minuter. Det blir startskottet på en uppfinningsrik och akrobatisk cirkusresa genom ett bångstyrigt alfabet. Vilda versaler faller uppåt medan prinsar och svanar kliver ut ur sina ramar för att hjälpa till. Giraffens ABC är en svindlande resa genom alfabetet där bokstäverna till sist bestämmer sig för att dansa en balett högt uppe bland molnen.
Med Giraffens ABC vill Kompani Giraff bjuda på en humoristisk och underfundig cirkus- och magiföreställning som väcker nyfikenhet och kreativ läsförståelse för barn i lära-sig-läsa-åldern.
HANS NAMN VAR EMRICH
Fredens Hus, åk 7-9, september
Den 22 januari 2022 gick Emerich Roth bort, 97 år gammal. Han var en av flera förintelseöverlevare som de senaste decennierna engagerat sig i skolors arbete kring rasism och intolerans. Snart kommer ingen av dem att vara kvar i livet, men deras berättelser måste fortsätta berättas för att hålla historien vid liv.
Med föreställningen “Hans namn var Emerich” vill Fredens hus föra vidare Emerich Roths egen berättelse. De berättar vad Emerich upplevde under andra världskriget och i förintelselägren bland annat med bilder och ljusupptagningar.
THE VESSEL
The vessel, åk f-3, september
The Vessel syftar på Shaykh Abdullah Adhamis visdom: ”Every vessel, every container, will only pour out what is in it …” Föreställningen använder analogin om behållare/innehåll som utgångspunkt för en fantasiresa. Vad händer med ett välbekant rum – en gymnastiksal, en bibliotekslokal, en aula, en innergård – om det badar i blått ljus, klingar i djupa harmoniska toner och övertas av tre akrobater? Vad har vi just sett och vad fyller vi våra liv med varje dag?
The Vessel syftar också på engelskans ord för skepp och samlar artister från Kanada, Danmark och Sverige. Med kinesisk påle, cyr wheel, slak lina, jonglering och akrobatik tar ett kollektivt uttryck form. Rörelse och livemusik smälts samman. Välkommen ombord.
GLIMT
Norrdans/Estrad Norr, åk 1-3, september/oktober
GLIMT – Gnistrande Låtsasregn i Monumentala Texturer
Hur långt är ett ögonblick? Är de det alldeles särskilda, eller är det egentligen ett konstant flöde av ögonblick hela tiden? Vad är det för blick i ögonblicken? Är det glimten i ögat? Och vart finns den där glimten i ögat?
GLIMT skapar låtsasregn av ögonblick, små små flyktiga sekunder som faller mjukt kring oss. Vi befinner oss mitt i själva väderleken, genom monumentala och vardagliga landskap där dansen vrids och vrängs medan vi längtar efter att skymta en ljusglimt. En hyllning till det som inte går att konstruera, utan måste få uppstå och bero på. En flört med vår fantasiförmåga. En tro på att i de minsta ögonblicken finns de största glimtar av hopp. Föreställningen är inspirerad av vädermetaforer, missuppfattade ordspråk och av det extraordinära nuet.
I detta nyfikna dansverk välkomnas barnen in i en fantastisk fusion av kroppsliga och artificiella fantasier. I Nicole Neiderts lekfullt koreografiska kosmos möts publiken av förvrängningar, perspektiv och harmonisk förvirring. Barnen och dansarna utforskar tillsammans olika texturer, skuggor, färger och energier i detta inkluderande dansverk som är skräddarsytt för klassrummet.
SOFT SPOT
OLO company, åk 4-9, oktober
Soft Spot is a 55 minute circus show with a juggler, handstand artist, wooden planks and 300 wine glasses.
Everyone has held a wine glass, everyone has broken a wine glass. Since childhood we have built an exciting relationship with this everyday object but what happens when two artists manipulate and test the physical limits of the glass under the bewildered gaze of the audience?
SWEDE HOLLOW
Musik Västernorrland, åk 7-9, september/oktober
Vad händer med en människa som möts av fördomar? Swede Hollow är en historia om när svenskarna befann sig på andra sidan – när vi var dom. Det är också en tänkvärd berättelse om livsval och hur de påverkar oss.
Sverige 1917. Första världskriget pågår och svälten är så stor att det utbryter hungerstrejker och protestmarscher i hela landet. I spetsen går kvinnorna. I mer än två decennier har de kämpat för sin rösträtt och nu är allt på randen till genombrott. Elvira och Ewald är i tjugoårsåldern, båda inflyttade från Dalarna till Stockholm och politiskt engagerade. Tillsammans kämpar de för ett mer jämlikt samhälle, men efter gliupprepade arresteringar bestämmer sig Ewald för att emigrera. Framtiden finns i Amerika! Där råder yttrandefrihet och religionsfrihet, där är var man sin egen lyckas smed. Men båda möter en helt annan verklighet. De hamnar i Swede Hollow i St Paul, Minnesota. Där står svenskar längst ned på samhällsstegen. ”Svenskar är dumma, smutsiga, lata, har konstiga traditioner och är mindre vita
än andra européer.”
I föreställningen återberättar Elvira 20 år senare vad som hände, vad som formade hennes och Ewalds öden i det nya landet.
PÅ GOTT OCH ONT
Musik Västernorrland, åk 4-6, oktober
Musik Västernorrland presenterar ett nytt samarbete med orvar Säfström och Sabina Zweiacker. Hjältar kommer i många olika skepnader och här möster publiken bland annat den mångbottnade Furoiosa i Mad max: Fury Road, kämpar sida vid sida med Katniss i The Hunger games och tar plats i arenean tillsammans med Maximus i Gladiator. Vi får även höra kompositioner från Raiders of the lost ark och Star Wars.
SHOEGAZE
Norrdans, åk 7-9, oktober
En föreställning om det lilla, det stora och allt som ryms däremellan.
I musikgenren Shoegaze tittar musikerna alltid fokuserat ned i golvet, på sina fötter. Vad tittar de egentligen på? Koreografen jämför dem med gigantiska jättar som ser ner på komplexa hyperlandskap av mossa, myror, vättar och insekter. Likt jätten Atlas som är dömd att bära himlavalvet på sina axlar måste vi alla, inklusive jätten, bära det faktum att vi trampar på det som finns under oss.
Shoegaze utforskar med stor nyfikenhet perspektiv i vår existens och samvaro. Möt det jättelilla och superstora i denna magiska dansföreställning.
HJÄRTERUM
Riksteatern, åk f-3, oktober
I en trång liten etta bland färgglada ballonger och tunna väggar möter vi Aya och hennes nyskilda mormor, förstoppade lillebror och ständigt stressade mamma. Aya försöker förstå varför lillebrors toalettbesök får så mycket uppmärksamhet, hur det kommer sig att mormor och morfar ska skiljas och varför mamma aldrig kan bestämma sig för om hon ska följa sina konstnärdrömmar eller skaffa sig ett stabilt jobb. Med stor värme och humor utforskar denna pjäs hur det är att bo tillsammans över generationsgränser, försöka hålla en dröm vid liv och vad som egentligen ryms i uttrycket "finns det hjärterum, finns det stjärterum”.
FESTEN
Teater Västernorrland, åk 8-9, oktober
Festen tar avstamp under en kväll hemma i den dyra villan hos coola Jenny. Några är inbjudna, till exempel Björn, och andra definitivt inte, till exempel Linda. Gränserna är tydliga, dom går vid tjockleken, fetthalten, klädmärket, bankkontot och bakgrunden – allt är en markör för vem man är här. Det finns såna som Linda och såna som Daniel, såna som får allt och såna som redan nu, på högstadiet vet vilket “gäng” dom hör hemma i. Det är tonårstid, en hormonstinn tid och festen är igång! Festen handlar om den ungdomstid som präglas av mellanförskapet – att vara innanför och utanför – och vänskapslojaliteter, tillhörighet, kärlek, sex och svek. Manuset är framtaget i samarbete med årskurs 8 på St. Olofskolan i Sundsvall.
ÖNSKNINGARNAS Ö
Estrad Norr, åk F-3, oktober
Visst är det bra att h en fiskmås till vän? Men en människa är alltid en människa, såtillvida man inte själv blir en fiskmås… I denna opera berättas om fyrvaktaren Vincent och hans vän Måsen och vad som händer när en mystisk flaskpost kommer drivande.
VEM RÄDDAR ALFONS?
Boulevardteatern, 5-åringar, oktober
Alfons har nyss flyttat. Han känner inte någon här. Mållgan är hans hemlige vän - osynlig och lydig, gör alltid som Alfons vill. Men vad hjälper en snäll och osynlig kompis när stora killar skräms? En berättelse på temat vänskap och mobbing.
OUT
Riksteatern, åk 6-9, oktober
Överraskande, fantasifullt och poetiskt. Följ med till ett vackert och tillitsfullt cirkusuniversum för hela familjen. Här är skörhet och lekfullhet centralt. Här samsas hinkar, humor, fara, drömmar och nervpirrande luftakrobatik.
Hinkar. Hur ofta tänker du på hinkar? Trapetskonstnärerna Morgane Stäheli och Sébastien Klink använder sig av en liten hink varje dag. Där förvaras det puder som de behöver för att få ordentligt fäste när de utför sin hisnande cirkusdisciplin; partrapets.
I O U T får artisterna oss att upptäcka hinkars oändliga möjligheter. På marken och i luften; med olika former, storlekar och material. Det blir dessutom dans i slowmotion, discobollar i fritt fall och finurligt unika lösningar på absurda problem och situationer. När de finner ett sätt att kommunicera är det dags att flyga på trapetsen. De behöver förhålla sig till faktorer som risk, tillit, balans och höjd. Energin färdas, omvandlas och delas.
FÅGLARNAS SKOLGÅRD
Teater TR3, åk F-3, november
Fåglarnas skolgård är en varm och humoristisk dansteaterföreställning om småfåglarnas skolgård. Fåglar som liknar människor och är snitsiga, fiffiga, snabba, veliga, vaggande och vingliga. Vi dansar en skolgård och den stora kärleken till andra småfåglar. På skolgården finns också de två kompisarna, dödsbästisarna, och en berättelse om hur det kan kännas när vänskap förändras.
Föreställningen undersöker vänskap, förändring, allas våra egenheter och hur vi människor är med varandra. Fåglarnas skolgård vill prata om skolgården som lekplats och slagfält, om värme, kärlek och rädsla. Om hackordning. Blod och fjädrar. Om luft och tyngd och rymd. Och om vänskap som förändras. Fåglarnas skolgård handlar om fåglar som liknar människor. I detta allkonstverk dansar vi värme och den stora kärleken till leken och andra småfåglar.
KOM OCH SJUNG!
Hej Kompis, 5-åringar, november
När Hej kompis! kommer upp på scenen blir det mängder av härliga och medryckande låtar ur Hej kompis! egen låtskatt. Barnen får redan från början möjlighet att vara delaktiga med hjälp av rörelser och enkla melodier. Några sånger kanske barnen känner igen som “Upp och stå! Sitt ner!” eller kanske hiten “Springa Springa” medan andra sånger är helt nya. Konserten är både lekfull och pedagogisk. I många av sångerna får barnen öva på olika begrepp såsom höger, vänster, starkt och svagt, och i andra sånger leker vi hund, bil eller haj. Och kanske dyker det även upp ett spöke…
MIN ALLRA BÄSTA VÄN
Molieréensemblen, åk 1-6, november
Ianna och Eva är bästa vänner. En dag måste Eva flytta. Efter en incident i klassen blir det outhärdligt. Inanna reser iväg för att hitta Eva. Resan förändrar Inannas syn på sig själv och andra. Inanna lär sig att vänskap förändras och man kan vara vän med flera. BFF är bara ett fånigt påhitt av folk som vill sälja grejer. Vara kompis räcker. En oväntad person ger Inanna rådet att skriva ner allt hon känner i en bok istället för att slåss och skrika när hon blir arg. Hon skriver Inannas fantastiska resa till Alvesta. Hon får läsa upp boken i klassen och alla skrattar. Den är verkligen rolig. Men att den är sann, det vet bara en … eller några få.
I en vardag där BFF (Best Friends Forever) är viktigare än allt, är det svårt för den som inte har någon. Min allra bästa vän handlar om Inanna 10 år som kanske inte är världsmästare på att hantera känslor och aggression. Bästisen flyttar och hon klarar inte av ensamheten i skolan, och alla maktspel. Hon ger sig av på en farlig strapats för att hitta sin bästis. Hon upptäcker att BFF visst bara är ett fånigt påhitt. Vänskap är så mycket större än så och ibland ser man inte de vänner man har, precis bakom sig.
LÅT MIG BARA GÅ
Riksteatern, åk 7-9, november
Det är det sista samtalet. När pappren skrivs på får den 20-åriga Kawa tillbaka kontrollen över sitt liv. Han har befunnit sig under kriminalvårdens lupp ända sedan han som tonåring gjorde sig skyldig till en annan pojkes död under ett bråk på skolgården. Kawas väg har varit krokig och räddningen under dessa tumultartade år har varit de återkommande samtalen med en psykolog, som väglett honom mot en stabilare tillvaro. Nu ska han äntligen bli fri. Men innan psykologen skriver under kräver hon att Kawa ska ringa ett sista samtal, till sin mamma – den person han hellre skulle dö än behöva möta igen.
DET STORA JULSPEKTAKLET
Teater SOJA, åk 5, januari
Följ med till Sundsvall anno 1917 och möt den föräldralösa flickan Märta, latrintömmare Krumme-Joona, sågverksdisponent Berg, madame Antoinette Toujours och många andra. Allt till musik av och med Ulrika Bodén och Göran Månsson.
TARRABAND
Tarabband och Nordiska Kammarorkesterns stråkmusiker, åk 6, januari.
Med Nadin Al Khalidis röst, texterna på arabiska samt bandets sound och samspel har Tarabband en trogen publik i Sverige och utomlands, speciellt i Mellanöstern. Tarabbands musik och texter bygger på mänskliga möten och situationer som sångerskan och textförfattaren Nadin Al Khalidi varit med om under senare år. Om glädje och sorg, utanförskap och sammanhang, där människors likheter oavsett var vi kommer ifrån blir tydliga. Historier om människor och livsöden som pågår parallellt i olika hörn av världen – i Malmö, i jordanska Wadi Rum-bergen, i irakiska Mosul, i Kairo och i Bagdad, där Nadin föddes och växte upp. Vi bär alla på en historia. I den här konserten möter Tarabband Nordiska Kammarorkesterns stråkmusiker i ett musikaliskt samarbete.
ROMEO OCH JULIA
Unga Klara, åk 9, januari.
Verona, sent 1500-tal. Tonåringarna Romeo och Julia är kära men fast i järngreppet av sina familjers ogrundade konflikter. I spelet mellan hat och kärlek leds de sedan mot det oundvikliga slutet.
Romeo & Julia är berättelsen om tonåringars kamp för rätten till en egen röst, i en värld av polarisering och nedärvt hat. Om den explosiva kraften hos unga och konsekvenserna av vuxenvärldens påtryckningar. Romeo & Julia är ett gästspel hos Teater Västernorrland. En samproduktion av Unga Klara och Helsingborgs Stadsteater, i samarbete med Dalateatern.
SNÖ
Dockteater Tittut, 5-åringar. februari
Vi får vi följa en renkalv som kommer bort från sin hjord. Rädd och vilse möter den några av alla de djur som håller till i fjällvärlden. De snabba hararna och rytmiska lämlarna förstärks med ljudeffekter och musik som för berättelsen framåt. Renkalven möter allt med stor nyfikenhet tills björnen kommer, stor och obeveklig men kanske något sömnig efter att ha legat i sitt ide. När vinter blir till vår och isen spricker fångas den lilla kalven till slut in och blir återförenad med sin hjord, nu med en öronmärkning som matchar de andras.
Ur ett storslaget fjällandskap med rikt djurliv och samiskans mer än 200 ord för snö; olika sorts snöande, snö som ligger på marken, flygig snö, klibbig snö, hård snö, blöt snö, isig snö, hämtar Tittut denna gång inspiration. Detta vackert vita landskap skapar fond till föreställningen SNÖ.
VAD HÄNDER EGENTLIGEN I NORDISKA KAMMARORKESTERN?
Nordiska Kammarorkestern, F-klass, hela terminen.
Eleverna komemr till Tonhallen och träffar först producenten som berättar om vad en orkester är. De får lära sig de olika instrumenten – och vad en konsert är för något. Sedan är det dags att gå in i konsertsalen och möta musikerna och deras instrument. Besöket avslutas med att eleverna lyssnar en liten stund när hela orkestern spelar.
STRUMPÄNGELN
Dotterbolaget, 5-åringar, mars.
En poetisk clownföreställning på de små barnens villkor.
En trumpen liten clown skall ta ner strumpor från klädstrecket alldeles själv, det är faktiskt mycket svårare än man kan tro. Som tur är kommer hjälp från oväntat håll, en Strumpängeln uppenbarar sig. Den ser inte alls ut som en ängel vid första anblick och verkar inte ens ha några vingar…
Strumpor är något som alla barn har erfarenhet av. Strumporna kan såklart sättas på och av, med mer eller mindre möda, de kan sorteras, och nylonstrumpor kan dras ut väldigt låååångt. De vardagliga stumporna blandas med klassisk musik. Detta blir tillsammans fonden för en berättelse om vänskap, om ditt och mitt, om att hjälpas åt och att till slut veckla ut sina vingar.
JOE HILL
Skottes musikteater, åk 8, mars.
Hur kom det sig att en fattig, rolig och musikalisk grabb i Gävle blev en kämpe för rättvisa, mötes- och yttrandefrihet, en inspiratör för arbetslösa och papperslösa i USA?
Berättelsen blir en musikalisk resa genom Joe Hills liv från uppväxten i Gävle till hans starka engagemang inom IWW fackliga rörelse i USA. Han visste hur han genom sina texter, sin humor och sin musik, både kunde medvetandegöra och mobilisera mängder av människor i kampen mot sin tids orättvisor - inte helt olika våra egna.
LORANGA, MASARIN OCH DARTANJANG
Teater Västernorrland, åk F-3, mars.
På en liten gård strax utanför byn bor Loranga, Masarin och Dartanjang i sin egen metropol, fylld av lek, galenskap och en hel del popmusik. Här är det sällan en lugn stund när tigrar, tjuvar, ugglor och en förrymd giraff hälsar på.
Men kan man verkligen leva sitt liv hur som helst?
Ja, det tycker i alla fall Loranga, även om Arga gubben hotar med polissak och morfar i fågelholken hintar om att det kanske vore bra att ha ett jobb ändå.
Kärlek och anarki driver denna musikaliska familjeföreställning om en underbar och eventuellt något dysfunktionell familj som får oss att fundera över vad som egentligen är rätt och viktigt här i livet.
Baserad på Barbro Lindgrens älskade barnboksklassiker.
DAGBOKSBLAD
Teater SOJA, åk 4, mars.
Pjäsen handlar om skeppsgossen Otto Sarkman som flytt kriget i den finska delen av Sverige och hamnat i Sundsvall på våren 1721. Strax därefter börjar rykten gå om ryska härjningar och bränningar av städer och byar längs norrlandskusten. Otto blir tvungen att ge sig av från Sundsvall och hamnar, på grund av diverse omständigheter, på olika platser i Västernorrland med nedslag i häxprocesser, hällristningar, linodling, sörkörare och hemvändande karoliner. Pjäsen är samtidigt en berättelse om en flyktingpojke som flyr till Sundsvall och sedan tvingas fly i det nya landet men som till slut finner en fristad och kan börja studera och så småningom bli lärjunge till självaste Carl von Linné!
KOLONISTERNA
Bobbi Lo productions, åk 7-9, april.
Nordens gemensamma historia går mer än tusen år tillbaka i tiden. Det har varit perioder av både vänskap och stridigheter, men vilket kolonialt arv och ansvar bär vi nordbor med oss?
KOLONISTERNA är en interaktiv dansföreställning som riktar ett kritiskt öga mot vårt gemensamma arv, som många helst glömmer och mot de koloniala strukturer som härskar i dag. Inbäddad i en satirisk atmosfär bevittnar och medverkar publiken i en studie i makt och maktmissbruk. KOLONISTERNA är en kaskad av koreografi, röst och musikaliskt samspel i en interaktiv kontext där fem dansare intar och erövrar scenen.
HUNDRATALS BARN I VILD KAMP
Riksteatern, åk 2-3, april.
Ett drömspel om sorg, minnen, fantasi och verklighet.
I Hundratals barn i vild kamp möter vi ett barn vars morfar har dött. På vägen hem från begravningen sitter barnet tryggt på pappans axlar då pappan plötsligt halkar på isen. Barnet ramlar av, men i stället för att slå i marken faller han vidare, ner i ett hav där han möter hundratals barn i vild kamp. Pjäsen är barnets egen sorgebearbetning av döden och föräldrarnas svek; de hade aldrig berättat att någon kunde dö. Hundratals barn i vild kamp är en visuellt maximalistisk föreställning, fylld med tvära kast och eftertänksam humor. I centrum står fantasin och den vilda leken, en dinosaurie och en jätte.
Instructions for a Teenage Armageddon
Riksteatern, åk 7-9, april.
Efter utsålda hus i London – nu kommer den drastiska monologen i en svensk översättning och iscensättning. En berörande, rapp och vansinnigt rolig coming-of-age story om en tjej som trots allt tog sig igenom sina stormiga tonår. Vi får följa Eileen från tretton till sjutton års ålder, genom sin omtumlande metamorfos. En resa som navigerar i hur sorg och trauma kan sätta sina spår, om ensamheten och ilskan som tar över. Om att förlora sitt fotfäste, om kärlek, sex och nya oönskade familjemedlemmar.
Eileen är tretton år när hennes syster går bort i anorexia. Katastrofen skickar henne in i en tid av tuffa, nästan osannolikt brutala händelser. Hur tar vi oss genom det kaos som tonåren kan vara? Hur är det ens möjligt, hur orkar vi, och framför allt - hur påverkar det de människor vi blir? Med en stor portion svart humor beskriver Eileen sin familj, kompisar, och möjliga kärleksobjekt för publiken. Scouterna finns också med på ett hörn.
I HUSET DÄR JAG BOR
Nordiska blåsarkvintetten, F-klass, maj.
Har du någonsin funderat över vem som bor på femte våningen i huset? Har du undrat varför det luktar så gott på våning fyra? Vem som gråter på tvåan? Vilka som verkar ha så kul på festen på trean?
Med hjälp av sina olika instrument tar musikerna i Nordiska blåsarkvintetten med publiken på en spännande upptäktsfärd i hyreshuset.
Skånes dansteater - Dansplaneten Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Öronöppnaren - vad är musik? Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Ett samarbete mellan Sundsvalls Kulturskola, Sveriges radio och Musik Västernorrland.
Kontakt
Linda Lindström
Skolkulturansvarig
Telefon: 060-19 24 91
E-post: lin22lin@edu.sundsvall.se, linda.lindstrom@sundsvall.se
Johanna Strömblad
Administratör, Webbredaktör
Telefon: 060-19 24 90
E-post: johanna.stromblad@sundsvall.se
Öppettider: Nås säkrast 8.30-15.00