Begäran om planbesked för ny eller ändrad detaljplan
Du kan begära ett planbesked av stadsbyggnadsnämnden för åtgärd som innebär att kommunen behöver upprätta, förändra eller upphäva en detaljplan.
Vad ska ansökan innehålla?
Ansökan ska innehålla en beskrivning av det huvudsakliga ändamålet med den åtgärd du tänker göra, och en karta som visar det berörda området.
Om åtgärden gäller en byggnad, måste din ansökan också innehålla en beskrivning av byggnadens storlek och utseende.
Det kan exempelvis vara husens högsta våningsantal, uppskattat antal lägenheter eller utformningen i stort, till exempel om husen ska vara friliggande eller sammanbyggda.
Planbesked
När du skickat in din ansökan får du ett så kallat planbesked. Det har du rätt att få inom fyra månader efter att din fullständiga ansökan kommit in. I planbeskedet får du veta om kommunen tänker påbörja ett detaljplanearbete eller inte, enligt din ansökan.
Om stadsbyggnadsnämnden beslutar att påbörja planarbetet, får du också reda på ungefär när stadsbyggnadsnämnden kan anta detaljplanen.
Om nämnden beslutar att inte påbörja ett planarbete har du rätt att i planbeskedet få veta vilka skälen till detta är.
Vad innebär planbeskedet?
Ett positivt planbesked betyder att kommunen kommer att påbörja ett planarbete, och med beskedet får du information om ungefärlig tidpunkt när planen kan antas.
Inriktningen eller omfattningen på detaljplaneförslaget kan bli ändrat efter synpunkter som kommer fram under planprocessen. Planbeskedet är inte heller någon garanti för att kommunen kommer att anta detaljplanen eller att detaljplanen vinner laga kraft.
Ett planbesked är ett kommunalt beslut som inte är bindande och som du inte kan överklaga (PBL 13 kap. 2 §). Beslutet ska inte heller uppfattas som ett slutligt ställningstagande från kommunens sida.
Avgift
Du betalar en avgift för planbeskedet - oavsett om beskedet är positivt eller negativt.
Kontakt
Stadsbyggnadsnämnden
Myndighetspostlåda
E-post: stadsbyggnadsnamnden@sundsvall.se
Adress: Stadsbyggnadskontoret, 851 85 Sundsvall
Mina sidor och e-tjänster
Logga in för att följa upp dina ärenden och ta del av de e-tjänster som Sundsvalls kommun har att erbjuda. Du loggar in med e-legitimation i form av bank-id eller mobilt bank-id. Om du saknar e-legitimation kan du beställa det via din bank eller Skatteverket.
Om e-legitimation, Skatteverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
E-tjänster för Samhällsplanering och trafik
- Ansökan om parkeringstillstånd för rörelsehindradLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om transportdispensLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om vägvisningLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om återbetalning parkeringsavgiftLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Delgivningskvitto gällande parkeringstillstånd för rörelsehindradeLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Dispens från lokal trafikföreskriftLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Handräckning av fordonsflyttLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Planbesked - begäranLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Synpunkt och klagomål på färdtjänst, riksfärdtjänst och anropsstyrd kollektivtrafikLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster