Snöröjning, sandning och halka
Här kan du hitta svar på vanliga frågor om snöröjning och halkbekämpning.
Var beredd på vinterväglag
Även om vi snöröjer och halkbekämpar med alla resurser är det vinterväg och du kan hjälpa till genom att:
- Släppa fram snöröjningsfordonen
- Anpassa hastigheten till trafiken och förhållandena på vägen
- Respektera datumparkeringen
- Fastighetsägaren ansvarar för att erforderligt gångutrymme sandas utanför sin fastighet
- Ta det extra försiktigt, använd broddar och räkna med längre körtider.
Felanmäl snöröjning
Ta reda på vem som är väghållare för den gata där problemet finns. Väghållning handlar om byggande och drift av vägen. Kom ihåg att vänta med att felanmäla, det kan ta upp till åtta timmar innan bostadsgator är snöröjda. Staten, via Trafikverket, eller kommunen, vägföreningar/samfällighetsföreningar eller enskilda fastighetsägare är väghållare för olika typer av vägar.
Se vem som är ansvarig väghållare
Karta, vem som sköter din väg. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Felanmälan Sundsvalls kommun
Felanmälan Sundsvalls kommuns gator. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Om den gata du vill felamälna inte finns med
Om din gata inte finns med beror detpå att det finns flera som är ansvariga för vägnätet i Sundsvall. Generellt ansvarar kommunen för det övergripande lokala vägnätet.Trafikverket ansvarar för de större vägarna så som motorvägar och motortrafikleder. Vissa vägar ansvarar privata fastighetsägare för. Exempel på vägar i Sundsvall som Trafikverket ansvarar för är Björneborgsgatan, E14 / Bergsgatan, E4, Alnöbron med flera. Felanmälan till Trafikverket gör du genom att kontakta kundservice på:
0771-921 921 (öppet dygnet runt).
Om skolgården inte är snöröjd
På kommunala skolor, förskolor och andra verksamheter ansvarar fastighetsägaren Drakfastigheter i många fall för snöröjningen och halkbekämpningen. Kontakta Drakfastigheters kundtjänst för att felanmäla eller för att få höra vad som gäller på den aktuella platsen. Telefon: 060-191565
Frågor och svar snöröjning, sandning och halka
Snöröjningen på genomfartsleder, centrumgator och bussgator, påbörjas vid ett snödjup av 4-6 centimeter. På bostadsgator gäller ett större snödjup, cirka 6-10 centimeter. Det lägre värdet gäller blöt snö och det högre torr snö.
De större trafiklederna tar 6 timmar att köra igenom och bostadsgator tar 8-10 timmar, beroende på snömängd och trafikintensitet. Efter ett besvärligt snöfall kan efterarbeten som bortforsling av snö, röjning för bättre sikt och rivning av is ta upp emot en vecka att utföra. Avvikelser kan givetvis förekomma beroende på temperatur, hur länge snöfallet varar, vilken tid på dygnet det är.
Snöröjarna arbetar enligt en prioriteringsordning där de mest använda vägarna snöröjs först. Genomfartgator, huvudstråk för gång och cykeltrafik samt gator där kollektivtrafik går. Det finns ingen exakt tid för när snöröjningen sker på en viss gata.
Gatuavdelningen fattar beslut om när det ska snöröjas längs kommunens gator, Trafikverket ansvarar över snöröjningen längs sina vägar. Det finns alltid personal i beredskap som kan besluta om snöröjning och som utför snöröjning.
Snöröjarna arbetar enligt en prioriteringsordning där skyltade gång och cykelbanor snöröjs när det har kommit 4-6 centimeter snö. Det finns ingen exakt tid för när snöröjningen sker på en viss gata.
Vi har många breda trottoarer som inte är uppskyltade som gång- och cykelvägar och som därför kan användas för snöupplag under vintern. Då får du gå på sidan av gatan.
Fridhemsgatan är ett bra exempel där det på södra sidan finns en bred gång- och cykelbana och på norra sidan finns en trottoar. När det kommer mycket snö används trottoaren på norra sidan som snöupplag samtidigt som södra sidans gång- och cykelbana snöröjs och är ett så kallat prioriterat huvudstråk för gång- och cykeltrafiken.
Utifrån väderlek behöver vi kalla ut snöröjning. Snöröjningen blir effektivare och säkrare nattetid då lite trafik är ute på vägarna och det gör att morgontrafiken flyter på bättre.
Hur sker snöröjningen
Det är ditt ansvar som fastighetsägare att ta bort snövallen som hindrar dig eller dina hyresgäster från att ta sig fram till bostaden eller uppfarten från gatan. Du är också skyldig att se till att brevbäraren kommer fram med posten till din brevlåda samt att sopbilen kommer åt att tömma soptunnan. Du som fastighetägare är också skyldig att sanda utanför din fastighet.
Vi hyvlar och isriver vägarna när det blir spårbildning.
Beroende på gatans utformning kan vi ibland inte ploga hela gatans bredd.Till exempel om det finns häckar eller murar längs med gatan kan vi inte snöröja för nära, då kan gatan bli smalare efter snöröjning.
Lagring och hantering av snö
När det snöar kraftigt måste snöröjarna, för framkomlighetens skull, i första hand ploga vägarna. De snömassor som tas bort placeras då på närmast lämpliga plats. Exempel på platser för snöupplag kan vara parker eller trottoarer. Snömassorna i större korsningar tas bort så snart som möjligt.
Var snöröjs det?
Sundsvalls kommun är indelat i 12 olika driftsområden. Kommun snöröjer i egen regi två genomfartsområden,ett för kollektivtrafik och ett för gång- och cykelvägar. Trafikverket ansvarar för snöröjningen vid deras vägar.
Takskottning
När snö ska skottas ned från tak på gatumark måste det anmälas till polisen. Det är en kostnadsfri anmälan. Vid anmälan anges vissa villkor för att få använda gatan som upplag under en kortare tid. Den is och snö som skottats ner från taket måste omgående forslas bort av fastighetsägaren.
Sophantering längs snöiga gator
Vid utebliven sophämtning kontakta MittSverige Vatten & Avfall Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Vanliga frågor om sandning och halkbekämpning
Fastighetsägaren ansvarar för sandningen utanför sin fastighet. Det gäller såväl privata som kommunala verksamheter eller övriga fastighetsägare. I ett område kan exempelvis Mitthem, regionen, en privat affärsidkare mer flera ansvarar för sina fastigheter. Kontakta antingen drakfastigheter.kundtjanst@sundsvall.se eller den som står som fastighetsägare om du upplever problem med sandningen. Vid halka ska gångbaneutrymmet sandas så fort som möjligt.
Vid halka sandas gång- och cykelvägar och torg så snabbt det går. Sandning på gator och vägar görs när halkan bedöms vara trafikfarlig.
Om du har varit med om en skada av något slag där du anser att Sundsvalls kommun eller en anlitad entreprenör orsakat skadan genom fel eller försummelse enligt skadeståndslagens bestämmelser kan du söka skadestånd genom den här e-tjänsten Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Skador som är orsakade i samband med plogning anmäler du i vårt felanmälansystem.
Felanmälan, Sundsvalls kommun. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Observera att Sundsvalls kommun inte ansvarar för alla skador som kan inträffa. Ersättning beviljas endast i fall där det kan anses visat att Sundsvalls kommun eller anlitad entreprenör orsakat skadan genom fel eller försummelse i enlighet med skadeståndsrättsliga bestämmelser.
I vissa fall är fastighetsägaren ansvarig
Fastighetsägaren ansvarar för sandningen utanför sin fastighet när det är halt. En fastighetsägare är någon som äger en villa, ett radhus eller en annan fastighet, och har därmed ansvar för viss snöröjning och sandning runt sin fastighet/sitt hus. Om gångbanan saknas eller har blivit igenplogad ska fastighetsägaren sanda annat nödvändigt utrymme för gångtrafiken, till exempel gatan utanför fastigheten. Det gäller såväl privata som kommunala verksamheter eller övriga fastighetsägare. I ett område kan exempelvis Mitthem, regionen, en privat affärsidkare mer flera ansvarar för sina fastigheter.Vintertid har fastighetsägare ansvaret att sanda gångutrymmen utanför sin tomtgräns. Om sandningen inte skötts, så att någon halkar, kan fastighetsägaren bli skadeståndsskyldig. Läs mer om fastighetsägarens skyldighet att hålla gångbaneutrymmet rent från snö och is.
Kontakt
Kontakt Sundsvall
Telefon: 060-19 10 00
E-post: https://sundsvall.se/kommun-och-politik/kontakta-oss
Adress: Sundsvalls kommun, 851 85 Sundsvall
Mina sidor och e-tjänster
Logga in för att följa upp dina ärenden och ta del av de e-tjänster som Sundsvalls kommun har att erbjuda. Du loggar in med e-legitimation i form av bank-id eller mobilt bank-id. Om du saknar e-legitimation kan du beställa det via din bank eller Skatteverket.
Om e-legitimation, Skatteverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
E-tjänster för Samhällsplanering och trafik
- Ansökan om parkeringstillstånd för rörelsehindradLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om transportdispensLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om vägvisningLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om återbetalning parkeringsavgiftLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Delgivningskvitto gällande parkeringstillstånd för rörelsehindradeLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Dispens från lokal trafikföreskriftLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Handräckning av fordonsflyttLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Planbesked - begäranLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Synpunkt och klagomål på färdtjänst, riksfärdtjänst och anropsstyrd kollektivtrafikLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster