Har laborationer inverkan på elevers inlärning om naturvetenskap?
Tove, Signe och Engla går sista året på det Naturvetenskapsprogrammet på Västermalm, Sundsvalls gymnasium och har gjort ett examensarbete kring laborationer i årkurs 7 på Hagaskolan.
De har undersökt laborationens inverkan på inlärning av två utvalda fysikaliska fenomen; fritt fall och densitet för att förstå laborationens roll i naturvetenskaplig undervisning. Arbetet har gjorts i samarbete med två klasser i årskurs 7 på Hagaskolan. De har även varit i kontakt och fått rådgivning med en doktor i pedagogiskt arbete vid Mittuniversitetet.
Hur gick ni tillväga?
Innan våra besök i skolorna fick eleverna göra ett test av sina förkunskaper. När vi sedan träffade eleverna i vardera klass delade vi in dem i två grupper. För den ena gruppen höll vi i en genomgång, för den andra gruppen höll vi i en genomgång och ledde därefter en laboration där eleverna fick arbeta praktiskt med den teoretiska information de tilldelats. Båda grupperna fick sedan göra ett avslutande test av sina kunskaper.
Vad tyckte eleverna?
Eftersom vi arbetade med ämnen som eleverna inte hade behandlat i skolan upplevde vi att det fanns ett intresse av att lära sig något nytt, speciellt via laboration. Under laborationens gång uttryckte många elever något i stil med “Aha, är det så det funkar”. Eleverna verkade även uppskatta att få besök vilket vi tyckte var kul. Vi tackar även lärarna på Haga för förtroendet att låta oss gästa deras lektioner.
Kan ni säga något om resultatet hittills?
Vi är ännu inte färdiga med att sammanställa resultatet. Ur det vi hittills bearbetat indikerar resultatet att de grupper som deltagit i laborationer fått en störst procentuell ökning av poäng från det första testet till det slutgiltiga.
Läs mer om naturvetenskapsprogrammet på Sundsvalls gymnasium Länk till annan webbplats.
Senast ändrad: , klockan
Fler nyheter
-
2 maj 2024
14:07
Hemkunskapsläraren Anna – författare till första hemkunskapsboken för årskurs 4–6 på flera år
Anna Nordin är hemkunskapslärararen som över 20 år på Uslands skola utökat sina kompetenser och skrivit en Hem- och konsumentkunskapsbok för årskurs 4–6. Det första tryck[...]
-
29 april 2024
13:16
Beslut om skolplacering klart inför skolstart i höst
Måndag 25 mars fick vårdnadshavare till cirka 1320 elever beslut om skolplacering i förskoleklass och årskurs 7 på kommunal skola. Av de som önskat kommunal skola har 85 [...]
-
23 april 2024
13:48
Omvalet öppnar den 24 april
Funderar du fortfarande på ditt gymnasievall eller kom du inte in på ditt förstahandsval. Då öppnar omvalet den 24 april för dig för att göra eventuella ändringar.
-
17 april 2024
12:30
Ansök om specialkost senast 31 maj
Det är dags att ansöka om specialkost, anpassad kost eller behovsanpassad måltid inför nästa läsår. Detta ansöker man om varje år, även om specialkosten inte har förändra[...]
Fler nyheter
-
2 maj 2024
14:07
Hemkunskapsläraren Anna – författare till första hemkunskapsboken för årskurs 4–6 på flera år
Anna Nordin är hemkunskapslärararen som över 20 år på Uslands skola utökat sina kompetenser och skrivit en Hem- och konsumentkunskapsbok för årskurs 4–6. Det första tryck[...]
-
29 april 2024
13:16
Beslut om skolplacering klart inför skolstart i höst
Måndag 25 mars fick vårdnadshavare till cirka 1320 elever beslut om skolplacering i förskoleklass och årskurs 7 på kommunal skola. Av de som önskat kommunal skola har 85 [...]
-
23 april 2024
13:48
Omvalet öppnar den 24 april
Funderar du fortfarande på ditt gymnasievall eller kom du inte in på ditt förstahandsval. Då öppnar omvalet den 24 april för dig för att göra eventuella ändringar.
-
17 april 2024
12:30
Ansök om specialkost senast 31 maj
Det är dags att ansöka om specialkost, anpassad kost eller behovsanpassad måltid inför nästa läsår. Detta ansöker man om varje år, även om specialkosten inte har förändra[...]