Har laborationer inverkan på elevers inlärning om naturvetenskap?
Tove, Signe och Engla går sista året på det Naturvetenskapsprogrammet på Västermalm, Sundsvalls gymnasium och har gjort ett examensarbete kring laborationer i årkurs 7 på Hagaskolan.
De har undersökt laborationens inverkan på inlärning av två utvalda fysikaliska fenomen; fritt fall och densitet för att förstå laborationens roll i naturvetenskaplig undervisning. Arbetet har gjorts i samarbete med två klasser i årskurs 7 på Hagaskolan. De har även varit i kontakt och fått rådgivning med en doktor i pedagogiskt arbete vid Mittuniversitetet.
Hur gick ni tillväga?
Innan våra besök i skolorna fick eleverna göra ett test av sina förkunskaper. När vi sedan träffade eleverna i vardera klass delade vi in dem i två grupper. För den ena gruppen höll vi i en genomgång, för den andra gruppen höll vi i en genomgång och ledde därefter en laboration där eleverna fick arbeta praktiskt med den teoretiska information de tilldelats. Båda grupperna fick sedan göra ett avslutande test av sina kunskaper.
Vad tyckte eleverna?
Eftersom vi arbetade med ämnen som eleverna inte hade behandlat i skolan upplevde vi att det fanns ett intresse av att lära sig något nytt, speciellt via laboration. Under laborationens gång uttryckte många elever något i stil med “Aha, är det så det funkar”. Eleverna verkade även uppskatta att få besök vilket vi tyckte var kul. Vi tackar även lärarna på Haga för förtroendet att låta oss gästa deras lektioner.
Kan ni säga något om resultatet hittills?
Vi är ännu inte färdiga med att sammanställa resultatet. Ur det vi hittills bearbetat indikerar resultatet att de grupper som deltagit i laborationer fått en störst procentuell ökning av poäng från det första testet till det slutgiltiga.
Läs mer om naturvetenskapsprogrammet på Sundsvalls gymnasium Länk till annan webbplats.
Senast ändrad: , klockan