Skapande i trä ökade studiemotivationen hos elever
Hösten 2022 satt pedagoger på Lucksta förskola och funderade kring sitt fokusområde hållbarhet i förskolan. Dom kände att deras uppdrag i förskolan skulle kunna kopplas ihop i ett större perspektiv med elever på gymnasiet. Förskolan behövde en hel bunt bokstäver i trä och ville såklart inte köpa nya utifrån hållbarhetsperspektivet.
Kerstin Elfving, pedagog på förskolan gav förslaget att fråga något program på Sundsvalls gymnasium skulle kanske kunna hjälpa till med det. Kicki Unger som är rektor på förskolan kände redan specialpedagog Fredrik Nilsson, specialpedagog på Individuella programmet på Västermalm. Han såg direkt en lösning på deras förslag.
Vi har en hel del av våra elever som skulle behöva lite motivationshöjande aktiviteter under sin skoldag och att få samarbeta med förskolan i ett projekt tror jag skulle ge stora effekter säger Fredrik.
Elever och lärare åkte från Västermalm till Lucksta förskola en kall höstdag och träffade rektor, pedagoger och barn. Alla önskemål om färger, former och träslag togs emot som en riktig beställning som sedan eleverna skulle omsätta.
Hur gick det – gav projektet någon motivation ?
Efter 3 månader och många timmar i Västermalms gymnasiesärskolans bygglokaler har eleverna från IMA tillsammans med lärarna ritat, skapat och målat stora och små bokstäver i 4 fulla alfabet.
Vilken stor skillnad det blev på mina elever. Varje måndag har de varit i verkstaden med Thomas och Stefan som är lärare på gymnasiesärskolan. Och varje måndag har de känt en ökad motivation att gå till skolan. Den drivkraften har inte riktigt funnit tidigare och vi som jobbar på programmet har testat många olika sätt att väcka känsla för motivation till skola och studier. Det här tror jag är ett vinnande koncept, helt klart säger Fredrik.
Vad tycker förskolebarnen?
20 förväntansfulla barn välkomnade tillbaka eleverna från Västermalm med kramar och glada skratt. Bokstäverna plockades genast upp och det ena namnet efter det andra stavades på bordet.
Vilka glada och uppspelta barn vi har haft idag när de visste att “storbarnen” kommer med alla fina bokstäver. Dom har stått och väntat i fönstret hela förmiddagen. Jag hoppas verkligen att fler förskolor får chansen att vara med i ett sånt här projekt som både gynnar hållbarhet och elevers studiemotivation, avslutar Kicki.
Vad händer framåt?
Fredrik berättar att det pågår just nu en planering tillsammans med Christin Grelsson, rektor på IMA samt Birgit Fältstam, rektor för gymnasiesärskolan för att tillsammans utveckla ett koncept för att bidra till ökad studiemotivation och samtidigt bidra med hållbarhet till Sundsvalls kommun.
Senast ändrad: , klockan