Förbättrade arbetsvillkor för medarbetare via Hållbar bemanning
Vi arbetar för att medarbetare ska kunna arbeta heltid och ha en hållbar arbetstidsförläggning.
Genom Hållbar bemanning vill vi skapa bättre arbetsvillkor för dig som arbetar i kommunens verksamheter. Mer långsiktigt hållbara scheman, inga delade turer och att alla som vill ska få arbeta heltid är några av de förbättrade arbetsvillkoren som ingår i hållbar bemanning. Först ut att införa Hållbar bemanning är vård och omsorgsförvaltningen följt av kommunens övriga förvaltningar.
Det finns flera anledningar varför vi satsar på hållbar bemanning:
Ökad inkomst vid heltidsarbete
Genom att gå från deltid till heltid ökar du din inkomsten varje månad vilket också leder till högre föräldrapenning och högre pension.
För att möta rekryteringsbehovet
vi behöver dig som medarbetare för att möta framtidens stora behov inom välfärden. Fram till och med 2021 är behovet närmare 1 000 nyanställningar främst inom Vård och omsorgs samt inom Barn och utbildning.
För en attraktivare arbetsplats
Vi eftersträvar att genom mod, öppenhet och helhetssyn skapa engagemang för dig som medarbetare. Genom hållbar bemanning skapas också mer hållbara arbetsvillkor.
För jämställdheten
För att kvinnor och män ska bli mer jämställda måste kvinnor få samma förutsättningar vad gäller arbete, både på jobbet och i hemmet. Att fler arbetar heltid bidrar till en mer jämställd arbetsmarknad och i förlängningen också ett mer jämställt samhälle.
Fastställd riktlinje
En riktlinje för hållbar bemanning fastställdes av Kommunstyrelsen 2021-04-12, riktlinjen innebär bland annat att:
- Resurspass ska användas för att hantera överkapacitet
- Inga delade turer får användas
- Tillsvidaretjänster som utannonseras är heltid
- Alla som i dagsläget har en deltidsanställning eller arbetar deltid erbjuds heltidsanställning eller heltidsarbete en gång per år.
Riktlinjen innebär en stor förändring för vissa verksamheter i kommunen och införs därför succesivt mellan 2021 - 2024. Vård- och omsorgsförvaltningen är först ut (under 2022) och därefter Barn- och utbildningsförvaltningen (2022 - 2023). Därefter följer resterande förvaltningar (2023 - 2024).
Bakgrund
Arbetet med förbättrade arbetsvillkor är ständigt aktuellt för Sundsvalls kommun. Beslutet att ta fram en riktlinje som samlar kommunens riktlinjer och arbetsgivarpolitiska ställningstaganden inom dessa områden togs i kommunstyrelsen 2021-01-11. (KS-2020-010901).
Riktlinjen för hållbar bemanning ersätter det tidigare kommunövergripande styrdokumentet handlingsplan för heltid som norm.
I den arbetsgivarpolitiska strategin för Sundsvalls kommun uttrycks en ambition att vara en attraktiv arbetsgivare. Det innebär i praktiken att vi hanterar arbetsgivarpolitiska frågor på ett kommunövergripande och likvärdigt sätt. I den arbetsgivarpolitiska strategin uttrycks också en ambition att Sundsvalls kommun ska bli en mer jämställd arbetsgivare. Hållbar bemanning är främst en utmaning inom kvinnodominerade yrken och är därför en viktig fråga för att bli en jämställd arbetsgivare.
Följande ligger också till grund för arbetet med hållbar bemanning:
- I kommunfullmäktiges mål- och resursplan framgår att delade turer ska avskaffas till 2024.
- I kommunfullmäktiges mål-och resursplan framgår att andelen visstidsanställda ska minska.
- I det centrala kollektivavtalet mellan SKR och Kommunal anges att alla arbetsgivare skall arbeta för att heltidsarbete ska bli norm.
Kontakt
Malin Johansson
Projektledare Hållbar bemanning
Telefon: 060-19 12 81
E-post: malin.z.johansson@sundsvall.se
Mina sidor och e-tjänster
Logga in för att följa upp dina ärenden och ta del av de e-tjänster som Sundsvalls kommun har att erbjuda. Du loggar in med e-legitimation i form av bank-id eller mobilt bank-id. Om du saknar e-legitimation kan du beställa det via din bank eller Skatteverket.
Om e-legitimation, Skatteverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
E-tjänster för Näringsliv och arbete
- Anmälan om försäljning och servering av folköl Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Anspråk på företrädesrätt till återanställning vid Sundsvalls kommun Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om medfinansiering av evenemang och möten Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Beställning arbetsgivarintyg Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Beställning av uppdrag till Inköpsenheten Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Beställning tjänstgöringsintyg Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ett Sundsvall för alla Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Försäljning av elektroniska cigaretter och påfyllnadsbehållare - anmälan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Intresseanmälan räddningstjänstpersonal i beredskap (RiB) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Rapportera brister i tillgänglighet på sundsvallenergi.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Registrering av livsmedelsanläggning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Räddningstjänsten - ansökan tillsvidareanställd brandman och sommarvikariat 2025 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Servering av alkoholdrycker Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Tillstånd för försäljning av tobaksvaror - ansökan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Tipsa om brister i handeln med tobak, e-cigg och folköl Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ändring eller avslut av tillståndspliktig försäljning av tobaksvaror - anmälan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster