Grundläggande granskning 2023
KPMG har av Sundsvalls kommuns revisorer fått i uppdrag att genomföra grundläggande granskning. Uppdraget ingår i revisionsplanen för 2023.
Syfte och granskningsfrågor
Den grundläggande granskningen är en översiktlig granskning som syftar till att bedöma om styrelse och nämnder har en tillräcklig struktur för styrning, uppföljning och kontroll av verksamheten. Detta för att säkerställa att de lever upp till de mål och beslut som fullmäktige fastställt.
Den grundläggande granskningen syftar därmed till att ge en översiktlig bild av styrelse och granskade nämnder och en tillräcklig grund för de bedömningar som görs inför ansvarsprövningen.
Granskningen har besvarat följande revisionsfrågor:
- Har styrelsen/nämnden säkerställt att verksamheten bedrivs i enlighet med fullmäktiges mål och uppdrag?
- Vidtar styrelsen/nämnden åtgärder vid eventuella avvikelser?
- Har styrelsen/nämnden säkerställt att den får tillräcklig uppföljning och rapportering avseende verksamhetens ekonomi och resultat?
- Vidtar styrelsen/nämnden åtgärder vid eventuella avvikelser?
- Har styrelsen/nämnden en struktur för arbetet med sin interna kontroll som gör att det finns förutsättningar att bedriva den på ett systematiskt och ändamålsenligt sätt?
Bedömning
Sammanfattning - kommunstyrelsen
Vår sammanfattande bedömning utifrån granskningens syfte är att kommunstyrelsen bör se över arbetet med måluppföljning. Vi ser även utrymme för förbättring vad gäller målen kopplat till god finansiell styrning.
Vidare bedömer vi att styrelsen bör förstärka arbetet med intern kontroll och risk- och väsentlighetsanalys.
Mot bakgrund av vår granskning rekommenderar vi kommunstyrelsen att:
- Förstärka uppföljning av målen.
- Se över möjligheter att vidta åtgärder för att förbättra måluppfyllelsen.
- Se över möjligheter att vidta åtgärder för att förbättra måluppfyllelsen kopplat till en god finansiell styrning.
- Förstärka arbetet med risk- och väsentlighetsanalys för att säkerställa att de mest väsentliga riskerna väljs till uppföljning.
- Se över arbetet med uppföljning av internkontrollplanen.
Sammanfattning – barn- och utbildningsnämnden
Vår sammanfattande bedömning utifrån granskningens syfte är att nämnden bör se över arbetet med målstyrning för att säkerställa att ändamålsenliga aktiviteter genomförs.
Vidare bedömer vi att nämnden måste fortsätta arbeta aktivt för att nå en budget i balans. Vi ser även att det finns utvecklingspotential vad gäller arbetet med intern kontroll, främst avseende risk- och väsentlighetsanalys.
Mot bakgrund av vår granskning rekommenderar vi barn- och utbildningsnämnden att:
- Säkerställa att lämpliga aktiviteter genomförs som bidrar till måluppfyllelse.
- Se över möjligheter att vidta åtgärder för att förbättra måluppfyllelsen kopplat till en god finansiell styrning.
- Säkerställa att tillräckliga åtgärder vidtas för att nå en budget i balans.
- Förstärka arbetet med risk- och väsentlighetsanalys.
Sammanfattning – individ- och arbetsmarknadsnämnden
Vår sammanfattande bedömning utifrån granskningens syfte är att det finns utvecklingspotential vad gäller arbetet med målstyrning och uppföljning samt ekonomistyrning.
Vad gäller uppföljning av intern kontroll se vi generellt positivt på resultatet och uppföljningen under året.
Mot bakgrund av vår granskning rekommenderar vi individ- och arbetsmarknadsnämnden att:
- Tillse att det finns tydliga bedömningsgrunder som beskriver hur målen ska mätas och vad som ska uppnås för samtliga mål.
- Se över möjligheter att vidta åtgärder kopplat till målen för god finansiell styrning.
Sammanfattning – kultur- och fritidsnämnden
Vår sammanfattande bedömning utifrån granskningens syfte är att det finns utvecklingspotential vad gäller arbetet med målstyrning och ekonomistyrning.
Vidare bedömer vi att det nämnden bör förstärka arbetet med intern kontroll, främst avseende risk- och väsentlighetsanalysen och dokumentation av dess resultat.
Mot bakgrund av vår granskning rekommenderar vi kultur- och fritidsnämnden att:
- Fastställa tydliga indikatorer alternativt riktning för bedömning av måluppfyllelse.
- Arbeta för att säkerställa en budget i balans.
- Tillse att bedömning av sannolikhet och konsekvens framgår för samtliga risker i bruttolistan.
Sammanfattning – lantmäterinämnden
Vår sammanfattande bedömning utifrån granskningens syfte är att nämnden bör se över arbetet med målstyrning utifrån kommunfullmäktiges mål. Vi ser även utrymme för förbättring vad gäller målen kopplat till god finansiell styrning.
Vidare bedömer vi att det finns utvecklingspotential gällande arbetet med intern kontroll, främst avseende risk- och väsentlighetsanalys.
Mot bakgrund av vår granskning rekommenderar vi lantmäterinämnden att:
- Följa upp samtliga av kommunfullmäktiges mål som berör nämndens verksamhet.
- Se över möjligheter att vidta åtgärder för att förbättra måluppfyllelsen kopplat till en god finansiell styrning.
- Förstärka arbetet med risk- och väsentlighetsanalys.
Sammanfattning – miljönämnden
Vår sammanfattande bedömning utifrån granskningens syfte är att nämnden bör se över arbetet med målstyrning, närmare bestämt vad gäller uppföljning av målen.
Vidare bedömer vi att nämnden bör fortsätta arbeta aktivt med ekonomistyrning för att säkerställa en budget i balans.
Mot bakgrund av vår granskning rekommenderar vi miljönämnden att:
- Säkerställa att samtliga mål regelbundet följs upp.
- Se över möjligheter att vidta åtgärder för att förbättra måluppfyllelsen kopplat till en god finansiell styrning.
- Säkerställa att vidtagna åtgärder genomförs enligt plan och får förväntad effekt.
Sammanfattning – stadsbyggnadsnämnden
Vår sammanfattande bedömning utifrån granskningens syfte är att nämnden bör se över arbetet med målstyrning, närmare bestämt vad gäller uppföljning. Nämnden bör även fortsätta arbeta aktivt med åtgärder för att nå en budget i balans.
Vidare bedömer vi att det finns utvecklingspotential gällande arbetet med intern kontroll, främst avseende risk- och väsentlighetsanalys.
Mot bakgrund av vår granskning rekommenderar vi stadsbyggnadsnämnden att:
- Fastställa tydliga indikatorer alternativt riktning för bedömning av måluppfyllelse.
- Fortsätta arbeta aktivt med ekonomi och vidta tillräckliga åtgärder för att nå en budget i balans.
- Se över möjligheter att vidta åtgärder för att förbättra måluppfyllelsen kopplat till en god finansiell styrning.
- Förstärka arbetet med risk- och väsentlighetsanalys.
Sammanfattning – vård- och omsorgsnämnden
Vår sammanfattande bedömning utifrån granskningens syfte är att det finns utvecklingspotential vad gäller arbetet med målstyrning och uppföljning, främst vad gäller indikatorer för uppföljning. Vi bedömer att det finns utrymme för att konkretisera detta.
Vidare bedömer vi att nämnden bör fortsätta arbeta aktivt för att nå en budget i balans samt tydliggöra uppföljningen av åtgärder för att säkerställa att dessa är tillräckliga för att nå en budget i balans.
Vad gäller uppföljning av intern kontroll anser vi att åtgärder ska vidtas när det har uppmärksammats att kontroller inte är effektiva.
Mot bakgrund av vår granskning rekommenderar vi vård- och omsorgsnämnden att:
- Se över arbetet med målstyrning och uppföljning.
- Fortsätta arbeta aktivt för en budget i balans.
- Utveckla uppföljning av åtgärder för en budget i balans för att säkerställa att åtgärderna genomförts och fått effekt.
- Se över möjligheter att vidta åtgärder för att förbättra måluppfyllelsen kopplat till en god finansiell styrning.
- Vidta åtgärder där den interna kontrollen har identifierat avvikelser.
Sammanfattning – överförmyndarnämnden mitt
Vår sammanfattande bedömning utifrån granskningens syfte är att det finns utvecklingspotential vad gäller arbetet med målstyrning samt intern kontroll, främst avseende risk- och väsentlighetsanalys.
Mot bakgrund av vår granskning rekommenderar vi överförmyndarnämnden att:
- Se över arbetet med målstyrning och föra en dialog med kommunstyrelsen angående detta.
- Säkerställa att risk- och väsentlighetsanalys framgår för samtliga risker i bruttolistan.
- Säkerställa att åtgärder vidtas när den interna kontrollen identifierar avvikelser.
Texten här ovanför är sammanfattad
Om du vill kan du beställa dokumenten i sin helhet här: Beställ dokument (länk till annan webbsida öppnas i nytt fönster) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Då måste du ange respektive diarienummer, för
- kommunstyrelsen: KS-2024-00428
- barn- och utbildningsnämnden: BUN-2023-00702
- individ- och arbetsmarknadsnämnden: IAN-2023-00194
- kultur- och fritidsnämnden: KFN-2023-00381
- lantmäterinämnden: LMN-2024-00055-1
- miljönämnden: MN-2023-00032
- stadsbyggnadsnämnden: SBN-2023-00771-3
- vård- och omsorgsnämnden: VON-2023-00052-20
- överförmyndarnämnden: ÖN-2024-00115.
Ange hur du vill ha dokumentet:
- som pdf via e-post. Det är kostnadsfritt men tyvärr kan vi inte skicka den som tillgänglighetsanpassad pdf.
- utskriven och skickad med vanlig post. Om det är fler än 50 sidor tillkommer en avgift på minst 100 kronor, enligt beslut i kommunfullmäktige 2016.