Krisledningsnämnden
Krisledningsnämnden har i ett krisläge rätt att fatta beslut som rör all verksamhet i kommunen. Krisledningsnämnden är vald av fullmäktige, har sin mandatperiod i fyra år och sammanträder vid behov.
Vid händelser som avviker kraftigt från det normala kan kommunen aktivera sin krisledningsnämnd. Det kan ske när man står inför en allvarlig störning eller risk för allvarlig störning i viktiga samhällsfunktioner.
Syftet med krisledningsnämnden är att kunna hantera händelser som kräver snabb samordning och snabba beslut. Vid behov kan krisledningsnämnden ta över andra nämnders eller bolagsstyrelsers verksamhetsområden för att kunna prioritera bland uppdragen.
Fastställt av kommunfullmäktige 13 februari 2012 § 23, reviderat 29 maj 2023 § 127.
Utöver vad som föreskrivs om krisledningsnämnden i lag eller annan författning gäller bestämmelserna i detta reglemente.
Krisledningsnämndens uppgifter
1 §
Krisledningsnämnden har till uppgift att utöva den ledningsfunktion som enligt lagen (2006:544) om kommuners och regioners åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap eller annan författning ankommer på kommunen vid extraordinära händelser i fredstid.
Med extraordinär händelse avses en sådan händelse som avviker från det normala, innebär en allvarlig störning eller överhängande risk för en allvarlig störning i viktiga samhällsfunktioner och kräver skyndsamma insatser av en kommun eller en region.
2 §
På krisledningsnämnden ankommer:
- att träda i funktion som krisledningsnämnd först i samband med den extraordinära händelsen,
- att fatta beslut om att överta hela eller delar av verksamhetsområden från övriga nämnder i den utsträckning som är nödvändig med hänsyn till den extraordinära händelsens art och omfattning,
- att, när förhållandena medger det, besluta att de uppgifter som krisledningsnämnden övertagit från andra nämnder ska återgå till ordinarie nämnd,
- att besluta om begränsat ekonomiskt stöd till enskild som drabbats av en extraordinär händelse i fredstid,
- att besluta om hjälp till annan kommun eller besluta om att begära hjälp från annan kommun vid en extraordinär händelse i fredstid.
Ansvar och rapporteringsskyldighet
3 §
Uppgifter enligt speciallagstiftning
Krisledningsnämnden ansvarar för de åtgärder som genomförs vid extraordinära händelser i fredstid. Krisledningsnämnden får besluta om att överta hela eller delar av en verksamhet från andra nämnder i kommunen i den utsträckning som är nödvändig och som är proportionerlig till den extraordinära händelsens art.
risledningsnämnden är personuppgiftsansvarig för behandling av personuppgifter enligt personuppgiftslagen.
Bistånd
4 §
Stöd till enskild
Krisledningsnämnden får under en extraordinär händelse i fredstid lämna begränsat stöd till enskild som drabbats av händelsen.
5 §
Stöd till annan kommun eller region
Krisledningsnämnden får på begäran bistå andra kommuner eller regioner som drabbats av en extraordinär händelse i fredstid.
6 §
Begära stöd från annan kommun
Krisledningsnämnden får vid behov begära stöd från annan kommun som då har rätt att hjälpa vid en extraordinär händelse i fredstid. Den kommun som har stöttat har rätt till skälig ersättning från Sundsvalls kommun.
Kommunstyrelsen kan på begäran lämna bistånd till annan kommun, region eller enskild vid en extraordinär händelse i fredstid i det fall krisledningsnämnden inte är aktiverad.
Krisledningsnämndens arbetsformer
7 §
Sammansättning och mandatperiod
Krisledningsnämnden består av åtta ledamöter och åtta ersättare. Kommunfullmäktige utser krisledningsnämnden för fyra år, räknat från och med den 1 januari året efter det år då val av kommunfullmäktige ägt rum i hela landet.
En godkänd säkerhetsprövning är ett krav för att tjänstgöra i krisledningsnämnden.
8 §
Ledamöters och ersättares tjänstgöring
En ledamot eller en ersättare som har avbrutit sin tjänstgöring på grund av jäv i ett ärende får åter tjänstgöra, sedan ärendet har handlagts.
En ledamot som har avbrutit tjänstgöringen en gång under ett sammanträde på grund av annat hinder än jäv, får åter tjänstgöra om ersättarens inträde har påverkat styrkebalansen mellan partierna.
Om en ledamot är förhindrad att inställa sig till ett sammanträde eller att vidare delta i ett sammanträde ska en ersättare tjänstgöra i ledamotens ställe.
En ledamot som inställer sig under ett pågående sammanträde har rätt att tjänstgöra även om en ersättare har trätt in i ledamotens ställe.
Om inte ersättarna väljs proportionellt ska ersättarna tjänstgöra enligt den av fullmäktige mellan dem bestämda ordningen.
En ersättare som har börjat tjänstgöra har dock alltid företräde oberoende av turordningen. Om styrkebalansen mellan partierna därigenom påverkas får en ersättare som inställer sig under pågående sammanträde träda in i stället för en ersättare som kommer längre ner i ordningen.
9 §
Inkallande av ersättare
En ledamot som är förhindrad att delta i ett sammanträde eller i en del av ett sammanträde, ska snarast anmäla detta till krisledningsnämndens sekreterare eller någon annan anställd vid krisledningsnämndens kansli. Det åligger den ledamot som planerar att vara frånvarande att underrätta den ersättare som står i tur att tjänstgöra om att hon/han ska tjänstgöra vid sammanträdet.
10 §
Ersättare för ordföranden
Om varken ordförande eller vice ordförande kan delta i ett helt sammanträde eller i en del av ett sammanträde, fullgör den till åldern äldste ledamoten ordförandens uppgifter.
Om ordföranden på grund av sjukdom eller av annat skäl är förhindrad att fullgöra uppdraget för en längre tid, får krisledningsnämnden utse en annan ledamot att vara ersättare för ordföranden. Ersättaren fullgör ordförandens samtliga uppgifter.
Sammanträden
11 §
Tidpunkt
Krisledningsnämnden ska vid behov träda i funktion i samband med den extraordinära händelsen.
12 §
Kallelse
Ordföranden bedömer när en extraordinär händelse medför att krisledningsnämnden ska träda i funktion. Vid förhinder för ordföranden ska bedömningen utföras av i första hand vice ordförande och därefter den till åldern äldste personen i krisledningsnämnden. Den som enligt
ovan har att bedöma när krisledningsnämnden ska träda i funktion ansvarar för att kallelse utfärdas till krisledningsnämndens sammanträde.
Kallelsen ska på ett lämpligt sätt utfärdas till varje ledamot och ersättare så snart det kan ske.
13 §
Ordföranden
Det åligger krisledningsnämndens ordförande, eller ersättare, att
- bedöma och besluta när en extraordinär händelse medför att krisledningsnämnden ska träda i funktion,
- leda nämndens arbete och sammanträden,
- kalla till sammanträden i enlighet med lag och reglemente,
- se till att ärenden som ska behandlas i nämnden har beretts inför sammanträden,
- se till att nämndens beslut verkställs,
- i brådskande fall besluta på krisledningsnämndens vägnar i ärenden där krisledningsnämndens avgörande inte kan avvaktas. Sådana beslut ska därefter snarast anmälas till krisledningsnämnden.
14 §
Justering av protokoll
Protokollet justeras av ordföranden, eller dennes ersättare, och en ledamot.
Krisledningsnämnden kan besluta att en paragraf i protokollet ska justeras omedelbart.
Paragrafen bör redovisas skriftligt innan krisledningsnämnden justerar den.
15 §
Reservation
Om en ledamot har reserverat sig mot ett beslut och ledamoten vill motivera reservationen ska ledamoten göra det skriftligt. Motiveringen ska lämnas före den tidpunkt som har fastställts för justeringen av protokollet.
16 §
Delgivning
Delgivning av krisledningsnämndens beslut sker med krisledningsnämndens ordförande eller dennes ersättare.
17 §
Undertecknande av handlingar
Handlingar och skrivelser som beslutats av krisledningsnämnden ska undertecknas av ordföranden eller dennes ersättare.
Utskott
18 §
Krisledningsnämnden avgör om utskott ska finnas. Utskott väljs bland ledamöterna och ersättarna i krisledningsnämnden med tillämpning av kommunallagens föreskrifter om proportionella val.
19 §
Krisledningsnämnden väljer en ordförande och en vice ordförande bland utskottets ledamöter för den tid krisledningsnämnden bestämmer.
Om ordföranden i ett utskott på grund av sjukdom eller av annat skäl är förhindrad att fullgöra sitt uppdrag för en längre tid, får krisledningsnämnden utse en annan ledamot i utskottet att som ersättare för ordföranden fullgöra dennes uppgifter.
20 §
Ersättare ska närvara vid ett utskottssammanträde endast om ledamot är förhindrad att tjänstgöra.
Ersättare ska inkallas till tjänstgöring i den ordning som krisledningsnämnden har bestämt.
Avgår en ledamot eller en ersättare, som inte utsetts vid proportionellt val, ska fyllnadsval snarast förrättas.
21 §
Ett utskott sammanträder på dag och tid som varje utskott bestämmer. Sammanträden ska också hållas när ordföranden anser att det behövs eller när minst två ledamöter begär det.
Ett utskott får handlägga ärenden bara när mer än hälften av ledamöterna är närvarande.
Krisledningsnämndens upphörande
22 §
Kommunstyrelsen får, när förhållandena medger det, besluta att krisledningsnämndens verksamhet kan upphöra. Ett sådant beslut får även fattas av fullmäktige. De uppgifter som krisledningsnämnden övertagit från andra nämnder ska därmed återgå till ordinarie nämnd.
Vill du veta mer?
Fler sidor på sundsvall.se
Ledamöter i krisledningsnämnden, Troman Publik Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kontakt
Mina sidor och e-tjänster
Logga in för att följa upp dina ärenden och ta del av de e-tjänster som Sundsvalls kommun har att erbjuda. Du loggar in med e-legitimation i form av bank-id eller mobilt bank-id. Om du saknar e-legitimation kan du beställa det via din bank eller Skatteverket.
Om e-legitimation, Skatteverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
E-tjänster för Kommun och politik
- Anmälan om misstänkt bidragsbrottLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansök om kulturstipendiumLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Begäran om registerutdrag enligt dataskyddsförordningen (GDPR)Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Begäran om skadestånd efter skadaLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Debiteringsunderlag Bevakning efter avslutad räddningsinsatsLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Kopia av allmän handling från kommunarkivetLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Lämna synpunktLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Nominera till stipendium eller utmärkelseLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Passerkort till förhyrda kommunala lokalerLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Personuppgifter förtroendevaldaLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Samtycke för bild, film eller ljudupptagning i kommunal verksamhet och sociala medierLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ställ fråga till kommunfullmäktigeLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Sundsvalls kommuns officiella anslagstavlaLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- SundsvallsförslagetLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Tyck till om webbplatsenLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster