Liv och arbete i ett sågverkssamhälle

Fotograf: Okänd. © Sundsvalls museum.
Upplev hur barn och vuxna arbetade, bodde och levde på ett av Sundsvalls alla sågverk i slutet av 1800-talet. Det var då som Sverige industrialiserades på allvar.
Många människor flyttade från det invanda på landsbygden till ett nytt liv i staden och många flyttade till ett helt nytt land. Hur kändes det att vara ny i ett okänt och ovant samhälle? Vad innebar alla förändringar för arbetare, bönder och herrgårdsfolk?
Visning
Vilka följder fick industrialismen för samhället och människorna och hur påverkar det oss idag?
Tillsammans reder vi ut historien när vi tittar på utställningen om Svartviks industrisamhälle och på området. Om säsongen tillåter kan vi också besöka Gillska stugan, en arbetarbostad från 1850-talet.
Boka Skolprogrammet
Bokning
Visning
Vandring utomhus, utställning inomhus.
Rekommenderad årskurs
Årskurs 7-9, gymnasiet, SFI och Komvux.
Max antal
25 elever.
Tidsåtgång
75 minuter.
Period
April – maj 2023.
Mötesplats
Café Svartvik, Svartviks industriminnen.
Grundskolan, årskurs 7-9
Innehållet är knytet till bland annat följande kunskapsmål hos eleverna:
- Industrialisering, samhällsomvandling och idéströmningar, cirka 1700-1900-tal.
Industrialiseringen i Europa och Sverige. Olika historiska förklaringar till industrialiseringen, samt konsekvenser för olika samhällsgrupper och människors levnadsvillkor.
Vad historiska källor kan berätta om människors och gruppers strävan efter att påverka sina egna och andras levnadsvillkor, till exempel genom uppfinningar, bildandet av fackföreningar och så vidare.
- Demokratisering, efterkrigstid och globalisering, cirka 1900 - nutid.
Framväxten av det svenska välfärdssamhället. Kontinuitet och förändring i synen på kön, jämställdhet och sexualitet.
Hur historiska källor och berättelser om en familj eller släkts historia speglar övergripande förändringar i människors levnadsvillkor.
Gymnasiet
Innehållet är knytet till bland annat följande kunskapsmål hos eleverna:
- Har kunskaper om och insikt i centrala delar av det svenska, nordiska och västerländska kulturarvet.
- Har kunskaper om de mänskliga rättigheterna.
- Kan observera och analysera människans samspel med sin omvärld utifrån perspektivet hållbar utveckling.
- Har kunskaper om samhälls- och arbetsliv.