Strategiska samarbeten
Strategiska samarbeten innebär samarbete mellan Sundsvalls kommunkoncern och förening, företag eller organisation i syfte att stärka platsen Sundsvall och för att nå kommunens inriktningsmål. Strategin för strategiska samarbeten ligger till grund för arbetet.
Strategiska samarbeten handlar om ett ömsesidigt samarbete mellan Sundsvalls kommunkoncern och förening, företag eller organisation där kommunen får viss synlighet för att stärka platsen Sundsvall. Det handlar också om att hitta samarbeten där föreningar, företag eller organisationer kan vara med och bidra till kommunernas prioriteringar.
Syftet med strategin för strategiska samarbeten är att driva mot inriktningsmålen i kommunens mål-och resursplan samt att stärka Sundsvalls platsvarumärke. Strategin ger en riktning för att prioritera vilka samarbeten kommunen behöver för att nå mål och vilka motprestationer som styr bäst mot dessa mål.
Strategin gäller tills vidare men revideras i enlighet med mål som fastställs inför varje mål- och resursplan.
Avtalen för strategiska samarbeten ska innehålla någon form av motprestation. De olika bidrag som finns att söka via föreningsbyrån har andra kriterier som ska uppfyllas. Sundsvalls kommunkoncern avser ingå ett fåtal strategiska samarbeten, medan bidragen ges till många föreningar. Ett strategiskt samarbete handlar inte heller om stöd för att utveckla en verksamhet eller för att den ska finnas till.
Strategiska samarbeten ersätter tidigare sponsoravtal. Sponsoravtalens motprestationer handlade i princip bara om synlighet och styrde inte lika tydligt mot kommunens mål. Sponsoravtalen var ettåriga, medan strategiska samarbeten är mer långsiktiga.
Nej, strategiska samarbeten sker endast i dialog och samråd mellan kommunen och förening, företag eller organisation.
Näringsliv- och tillväxtchefen Björn Wigge är den tjänsteperson som fattar beslut om de strategiska samarbetsavtalen, men det är flera andra tjänstepersoner i Rådet för strategiska evenemang och samarbeten som är med och bereder avtalen.
Rådet för evenemang, möten och strategiska samarbeten (RES)
Medlemmar i rådet:
Björn Wigge avdelningschef, Närlingsliv och tillväxt
Fredrik Eriksson destinationschef, Destination Sundsvall
Hans Holmgren destinationsutvecklare, Destination Sundsvall
Kicki Strandh kommunikationsdirektör, Sundsvalls kommun
Johanna Åkerlund kommunikationsstrateg, Sundsvalls kommun
Linda Kinell kommunikationschef, Sundsvall Elnöt och Servanet
Nina Norrbin kommunaiktionsstrateg, Sundsvall Energi
Jeanette Lozanovski kommunikationsstrateg, Mitthem
Ali Qadiri processledare, Samhällsutveckling och hållbarhet Sundsvalls kommun
Jennie Sahlin arenachef, Kultur och fritidsförvaltingen Sundsvalls kommun
Carline Durango enhetschef Scenservice, Kultur och fritidsförvaltingen Sundsvalls kommun
Ta del av hela strategin
Strategi för strategiska samarbeten för Sundsvalls kommunkoncern, sundsvall.se
Andra typer av stöd för föreningar
Bidrag, stöd och stipendier, sundsvall.se
Mina sidor och e-tjänster
Logga in för att följa upp dina ärenden och ta del av de e-tjänster som Sundsvalls kommun har att erbjuda. Du loggar in med e-legitimation i form av bank-id eller mobilt bank-id. Om du saknar e-legitimation kan du beställa det via din bank eller Skatteverket.
Om e-legitimation, Skatteverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
E-tjänster för Uppleva och göra
- Ansökan om föreningsbidrag Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Boka idrottsanläggning eller lokal Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Kompiskortet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Kompiskortet - till föreningar och aktörer som vill ansluta sig Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Kvarglömt på evenemang Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster