Hållbar utveckling i fokus på Sundsvalls förskolor
Sundsvalls kommun arbetar med lärande för hållbar utveckling. Idag är samtliga 70 förskolor i kommunen engagerade i hållbarhetsarbetet, där både barn och personal arbetar tillsammans för att hitta lösningar för en mer hållbar framtid.
Sedan 2021 har alla kommunala förskolor i en uttalad riktning att alla verksamheter ska genomsyras av lärande för hållbar utveckling. Tack vare särskilda klimatmedel har Barn- och utbildningsförvaltningen kunnat projektanställa en hållbarhetspedagog med uppdrag att stötta förskolorna i deras arbete. Detta har lett till att samtliga av de 70 förskolorna i kommunen nu har ett pågående hållbarhetsarbete tillsammans med barnen.
Olika långt framme i sitt arbete
Arbetet med hållbar utveckling har kommit olika långt beroende på förskola - men ett genomgående tema är det stora engagemang som arbetet väcker bland både barn och personal.
– Hållbarhetsarbetet handlar om att ge barnen verktyg att kunna hantera framtidens utmaningar och vara med och forma en bättre värld, säger Anna Rimeslåtten, hållbarhetspedagog på Sundsvalls Kommun.
På Geijer förskola har man arbetat med med detta i tre år. Här har de bland annat bytt till hållbara materialval och infört en vattenkompost i matsalen.I filmen nedan, som nyligen släpptes, så berättar Martina Unger, rektor på förskolan, om sitt ledarskap och hur lärande för hållbar utveckling genomsyrar hela verksamheten.
Med fortsatt engagemang från både personal och barn ser framtiden ljus ut för Sundsvalls förskolor när det gäller att skapa en hållbar grund för kommande generationer.
Om lärande för hållbar utveckling och handlingskompetens
Lärande för hållbar utveckling handlar inte bara om att lära ut fakta – det handlar om att ge barnen handlingskompetens, en förmåga att aktivt delta i och påverka samhället. För att bygga denna kompetens fokuserar förskolorna på att stärka barnens självtillit, mod, och engagemang, samt förmåga att hitta lösningar på komplexa problem och vara aktiva medborgare i ett demokratiskt samhälle.
Med handlingskompetens menas att:
• ha tillit till sin egen förmåga
• ha kunskaper, mod och engagemang att kunna påverka.
• ha förmåga att hitta lösningar på komplexa problem
• vara aktiva samhällsmedborgare i ett demokratiskt samhälle
Senast ändrad: , klockan